Using Wireless and Mobile Technology to Enhance Teaching and Learning is erg inleidend van aard, en start een basale omschrijving van mobiele apparaten die voor leerdoeleinden kunnen worden gebruikt (netbooks, mobiele telefoons, de iPad). Volgens de auteur is mobile learning populair omdat docenten niet meer langer met hun klas naar computers hoeven te gaan, maar eenvoudiger ICT in het onderwijs kunnen integreren. Je bent dus veel flexibeler om technologie in het onderwijs te gebruiken. Bovendien verspil je veel minder tijd
moving students and resources to and from the classroom.
Verder hoef je als school geen aparte ruimtes meer te reserveren voor computergebruik, en zijn mobiele apparaten als netbooks en iPods goedkoper dan desktops.
Het zijn vooral praktische voordelen, die de auteur opsomt. De grotere flexibiliteit is vooral een didactisch voordeel. Ik vraag me af of deze voordelen al leiden tot "grote populariteit" van m-learning. Volgens mij valt het met die populariteit wel mee, vooral omdat bij de invoering van m-learning in het onderwijs nogal wat komt kijken.
Hiervoor, en voor de nadelen van met name netbooks en smartphones, heeft de auteur in deze bijdrage weinig oog (minder gebruikersvriendelijk voor veel leeractiviteiten dan een desktop). Net zo min als voor laptops. Of de iPad een volwaardig alternatief kan zijn voor desktops en laptops, waag ik op dit moment te betwijfelen. Over het algemeen wordt dit apparaat niet als een vervanger gezien, maar als een extra apparaat. Het is de vraag of de meeste leerlingen (of hun ouders) deze extra investering er voor over hebben.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie