Waarom implementaties van ICT soms wel, en vaak niet succesvol zijn (#in)

Dit artikel van PRWeb gaat in op de uitkomsten van een studie, uitgevoerd bij bijna 1000 scholen in het schooljaar 2009-2010. Volgens de auteur biedt deze studie zicht op de redenen waarom sommige implementaties van ICT in het onderwijs slagen, en veel anderen niet. Daarbij is gekeken naar 22 onafhankelijke variabelen die van invloed zijn op 11 onderwijskundige succesfactoren.

The key implementation factors identified by Project RED include use of technology in every intervention class, skillful change management leadership by the school principal, a strong student/computer ratio, and the integration of technology into core subjects at least once a week


Het rapport schijnt ook te illusteren dat scholen dankzij ICT de uitval kunnen reduceren en daarmee zich veel geld kunnen besparen. Mede daarom bevat het rapport ook een roadmap die scholen kunnen gebruiken voor grootschalige ICT-implementaties.

Ik heb echter zo mijn aarzelingen bij de bevindingen van een dergelijk, zwaar commercieel gesponsord, rapport. Ik zie meer heil in de benadering van Larry Cuban die niet in dergelijke blauwdrukken gelooft en de complexiteit van veranderprocessen in het onderwijs benadrukt.

Want een reden waarom veel technologische implementaties in het onderwijs zo moeizaam verlopen, is wellicht dat we niet leren van ervaringen, maar dat we deze proberen te kopiëren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *