Waarom ICT in het onderwijs onderbenut blijft (#in)

Larry Cuban roept al vele jaren dat het onderwijs veel geld uitgeeft aan technologie, maar de mogelijkheden ervan onderbenut laat ("oversold and underused". Zijn meest recente blogpost, Is ICT a Revolution or Fool’s Errand?, handelt daar ook over.

Cuban beschrijft hierin dat het aantal computers per student extreem is gestegen. Tegelijkertijd illustreert hij dat het gebruik ervan in het onderwijs achterblijft. Bijvoorbeeld:

When researchers directly observed classrooms rather than relying on teacher reports of use, they have found a distinct minority of teachers integrating the use of computers into daily lessons. But most teachers do use computers occasionally with still a large fraction never using ICT in their classrooms.

In deze bijdrage zoekt Cuban ook naar redenen waarom leerlingen op school zo beperkt gebruik maken van ICT, terwijl technologie in het privédomein wel massaal wordt ingezet door docenten, managers en leerlingen (hetgeen David Wiley en John Hilton III de "daily divide" noemen):

  1. Het belang van de toegang van lerenden tot ICT wordt overschat, en de invloed van docenten op het leren van lerenden wordt onderschat.
  2. Scholen houden zich met veel meer zaken bezig, dan alleen met leren. Zij hebben een brede, pedagogische opdracht (socialisatie). Je zou kunnen zeggen dat dit afleidt van het gebruik van technologie voor leren.
  3. Beleidmakers, onderwijshervormers, en dergelijke houden zich te veel bezig met 'magisch denken'. Daarmee bedoelt Cuban dat vooral geloofd wordt in de mogelijkheden van ICT, maar dat weinig werk wordt gemaakt van het daadwerkelijk aantonen van de positieve effecten. De opvattingen over ander onderwijs met behulp van ICT staan vaak ver af van de dagelijkse realiteit op school.

Volgens Cuban is daarom sprake van

sloppy thinking about ICT in schools

Scholen investeren in ICT omdat de omgeving dat van hun verwacht. Ook al weten zij, schrijft Cuban, dat zij de voortdurende technologische veranderingen nooit bij kunnen benen. Er wordt echter niet daadwerkelijk werk gemaakt van een zinvol didactisch gebruik van ICT.

Een te pessimistisch geluid, vind ik zelf. Cuban geeft volgens mij wel drie steekhoudende redenen voor de "daily divide" (er zijn er volgens mij wel meer te bedenken). Hij gaat naar mijn mening echter voorbij aan de successen die wel degelijk worden geboekt. Aan de andere kant is het inderdaad goed om te beseffen dat nog heel wat werk verricht moet worden voordat technologie niet meer onderbenut is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *