Via de kersverse SURFspace ben ik terecht gekomen bij het wetenschappelijke doch
(?) leesbare artikel Web- or paper-based portfolios: is there a difference?. De auteurs (o.a. Erik Driessen en Jan van Tartwijk) geven hierin aan wat de toegevoegde waarde is van een elektronisch portfolio boven een papieren portfolio. Zij concluderen dat studenten gemotiveerder zijn om aan een elektronisch portfolio te werken (eigenaarschap) en dat begeleiders een e-portfolio meer gebruikersvriendelijk vinden. De kwaliteit van de inhoud verschilt overigens niet ten opzichte van een papieren portfolio, schrijven Driessen cs. Zij concluderen voorzichtig (de onderzoekspopulatie was namelijk niet heel groot):
This suggests that web-based presentation may promote acceptance of portfolios by students and
teachers alike.
Het valt me op dat zij niet hebben gekeken naar de mogelijkheid en het gemak om ook multimedia in een e-portfolio op te nemen. Bij een papieren portfolio gaat dat nogal moeilijk. Ik vermoed dat dit komt door de onderzoeksgroep: studenten medicijnen hebben vermoedelijk minder mogelijkheden om multimedia in hun portfolio op te nemen, alleen al omdat het ‘gevoelig’ is om leersituaties op beeld vast te leggen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie