Waarom docenten ICT in het onderwijs willen inzetten

Van de drie belangrijkste redenen, die docenten hebben om ICT in het onderwijs in te zetten, snijdt er slechts één hout. Gelukkig zijn er genoeg andere steekhoudende argumenten voor technology enhanced learning.

David Hopkins focust op de drie belangrijkste redenen van docenten om ICT in het onderwijs in te zetten (uit een Infographic van Open Colleges):

  1. Om meer rekening te houden met diverse leerstijlen.
  2. Om de motivatie van lerenden een impuls te geven.
  3. Om onderwijsinhouden te versterken.

Alleen de laatste reden snijdt hout. Er is namelijk geen overtuigend bewijs dat leerstijlenbestaan, terwijl motivatieeffecten van nieuwe technologie meestal van tijdelijke aard zijn.

De derde reden is wat mij betreft gelukkig voldoende om te investeren in technology enhanced learning. Dankzij ICT kun je meer variatie in leeractiviteiten aanbrengen. Ook kun je de effectiviteit van het onderwijs vergroten door gericht multimedia te gebruiken (beelden zeggen meer dan woorden). Technologie biedt ook meer mogelijkheden voor actief leren (co-creatie), voor onderzoekend leren, en voor interactie en dialoog (ook met anderen buiten de school).

Er zijn daarnaast nog andere goede redenen om ICT in het onderwijs te gebruiken, zoals:

  • Je kunt leren personaliseren en flexibiliseren (meer rekening houden met specifieke leervragen, leerbehoeften en leervoorkeuren; wat iets anders is dan leerstijlen). Zonder ICT is dat niet mogelijk. Jammer dat de docenten dit argument niet in hun top drie plaatsen.
  • Je kunt de efficiency van het onderwijs verbeteren (diagnostische toetsen met geautomatiseerde feedback, administratieve systemen).
  • Lerenden ontwikkelen ICT-vaardigheden en ICT-competenties door gebruik te maken van ICT.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *