Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is

Consultancybedrijf Accenture heeft aangekondigd het leerplatform Udacity over te nemen. De snelle ontwikkeling en adoptie van AI speelt hierbij een grote rol. Deze overname is volgens mij een indicatie van een belangrijke ontwikkeling.

Here's the revised image, illustrating the takeover of the learning platform by the consultancy firm, without any text.
DALL-E: Here’s the revised image, illustrating the takeover of the learning platform by the consultancy firm, without any text.

Deze stap maakt deel uit van een grotere inspanning van Accenture om een technologisch leerplatform, genaamd LearnVantage, te ontwikkelen. Directe aanleiding is de toenemende belangstelling voor AI en de noodzaak voor organisaties en individuen om te investeren in professionalisering op dat gebied. Het overnamebedrag voor Udacity is niet bekend gemaakt. Accenture heeft wel aangekondigd om $1 miljard in LearnVantage te investeren, met name dus om werknemers op het gebied van AI te professionaliseren

Kishore Durg van Accenture LearnVantage stelt dat de opkomst van generatieve AI een significante verandering teweegbrengt in de manier waarop werk wordt uitgevoerd. Deze ontwikkeling vereist dat arbeidsorganisaties hun medewerkers omscholen in cloud, data en AI, als onderdeel van de digitale kern en bedrijfstransformatie.

Udacity, dat opgericht in 2011 is opgericht als MOOC-platform, heeft volgens Ron Miller van Techcrunch de gebruikelijke verklaring afgegeven die je bij overnames door grotere organisaties vaker ziet. Miller schrijft dat er eerder dit jaar geruchten waren dat Udacity in gesprek was met het Indiase edtech-bedrijf Upgrad voor een vraagprijs van $80 miljoen. Dat is niet doorgegaan waarna Accenture de overname deed.

Miller stelt ook dat de prijs van $80 miljoen een aanzienlijke waardevermindering voor Udacity zou betekenen. Het platform heeft ooit een investering van $300 miljoen opgehaald en werd in 2015 gewaardeerd op $1 miljard. De deal tussen Accenture en Udacity iwordt overigens nog getoetst op wetgeving rondom antitrust.

Mijn opmerkingen

Udacity is volgens mij het het tweede grote MOOC-platform dat wordt overgenomen door een commerciële organisatie, na edX dat in 2021 is overgenomen door 2U. Verder vind ik het opvallend dat een groot consultancybedrijf overgegaan is op de acquisitie van een leerplatform. Het verzorgen van online cursussen en modules is toch echt een andere tak van sport dan adviseren, om van het ontwikkelen, beheren en exploiteren van een leerplatform maar te zwijgen.

Dat Accenture hiermee wil investeren in professionalisering op het gebied van AI verbaasd me weer niets. Deze overname onderstreept het belang van het investeren in professionalisering op dit gebied. Daarbij vind ik het wel opvallend dat  men kiest voor het format van cursussen en opleidingen. Want leerplatforms zijn, net als leermanagement systemen, juist sterk in het faciliteren van dit type leerinterventies. En minder geschikt om andere manieren van leren mogelijk te maken (zoals performance support, informele manieren van leren en zelfgestuurd leren). Het bijblijven op het gebied van deze ontwikkeling vindt volgens mij namelijk ook op andere manieren plaats, dan via een cursus of opleiding. Het tempo waarin de AI-ontwikkeling zich voltrekt, past niet heel erg goed bij het tempo waarin cursussen en opleidingen ontwikkeld worden.

Daarnaast vraag ik me af of Udacity zelf ook steeds meer AI gaat bevatten, bijvoorbeeld generatieve AI. Dan wordt het wel weer mogelijk om via het leerplatform te leren via een dialoog met een fictieve AI-expert. Je ziet nu al dat generatieve AI wordt toegepast binnen bestaande leertechnologieën. Ik durf te voorspellen dat leerplatforms als Udacity en leermanagementsystemen zoals Moodle, Cornerstone, Canvas en itslearning generatieve AI-functionaliteit zullen bevatten, en hopelijk niet alleen voor het ontwikkelen van content. Leerplatforms en LMS-en die hier niet snel mee aan de slag gaan zullen op termijn van de markt verdwijnen. Als Accenture de investering van een miljard dollar deels besteedt aan de integratie van generatieve AI in Udacity, dan zal deze ontwikkeling ontwikkelaars van LMS’en dwingen om voort te maken met de integratie van deze technologie binnen hun LMS.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *