John Stokdyk gaat in op de vraag waarom de adoptie van mobile learning moeizaam verloopt. Mobile learning zou vooral leeractiviteiten mogelijk moeten maken die niet in klassikaal verband georganiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld binnen projecten of tijdens veldwerk, vooral als je veel onderweg bent. Mobiele technologie wordt daarnaast -vooral door de lagere kosten- meer toegankelijk, stelt Stokdyk.
In economisch mindere tijden zijn ondernemingen echter niet erg bereid om te investeren in deze innovatie. Bovendien is het de vraag om lerenden deze tools willen gebruiken om te leren. En contentontwikkeling voor m-learning is een vak apart (en dus een extra kostenpost). Stokdyk citeert in dit verband Michael Hanley die constateert dat er weinig aantrekklijk m-learning materiaal beschikbaar is. Stokdyk waarschuwt dan ook:
Like many technology labels, mlearning will probably fade into obscurity as the practice of downloading learning material and instructional podcasts goes mainstream. While there are advantages to being able to push content to learners wherever they are, the way it arrives is likely to be an irrelevance for them.
Zie ook mijn eerdere bijdrage M-learning: gaat het nu ècht gebeuren?. Hierin geef ik onder meer aan dat de vraag of m-learning breed geaccepteerd wordt, afhankelijk is van je definitie van m-learning.
Het paper Mobile Strategies for Schools, Colleges and Universities (registeren verplicht) is een stuk optimistischer over de acceptatie van m-learning. De voornaamste reden is de focus van het paper: onderwijs voor een generatie jongeren die is opgegroeid met mobiele technologie, en intensief gebruik maakt van applicaties als Facebook of MySpace. Dat vergt wel wat van het gebruik van internettechnologie door onderwijsinstituten, schrijven de auteurs.
Instead of simply posting information on the school’s Web site or sending out mass e-mails, professors and administrators communicate with students via RSS (alternatively known as really simple syndication or rich site summaries), which can also be accessed by conventional computer.
Mobile Strategies for Schools, Colleges and Universities geeft overigens ook aan dat mobiele technologie andere eisen stelt aan content.
Wat mij betreft is deze bijdrage te kritiekloos, als het gaat om m-learning. Sommige voorbeelden hebben eigenlijk ook betrekking op (t)e-learning in het algemeen, zoals het laten participeren van studenten die ziek thuis zitten.
Zinvolle toepassingen van mobiele technologie zijn wel:
- Belangrijke boodschappen sms-en (emergency alerting).
- Mobiele kalender.
- Video en audio.
- Mobiele telefoons gebruiken als opname-apparatuur.
Jongeren hoeven bij de laatste drie toepassingen geen apart apparaat te gebruiken. Dat maakt het gebruik van de smartphone voor leerdoeleinden sowieso aantrekkelijk voor jongeren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred,
In het vervolgproject van elo2b bij de Open Universiteit, gaan we experimenten uitvoeren met smartphones, UMPC’s, maar ook e-book readers in het kader van onze “Technology watch”.
Wij denken daarbij aan uitlevering van leermaterialen (tekstueel, audio podcasts, video), maar ook aan eventueel begeleiding via Skype-achtige applicaties.
We zullen daarover regelmatig rapporteren (hopelijk lukt het om onze blog te activeren).
Steven