Persoonlijk zou ik augmented reality (AR) niet de toekomst van educatieve technologie willen noemen (wat docent Drew Minock wel doet), maar ik vind het wel een veelbelovende technologie voor leren.
Minock heeft een enthousiast en praktisch artikel geschreven over AR. Aan de hand van het voorbeeld van een systeem voor zonne-energie laat hij zien dat AR leren authentieker en motiverender kan maken, in vergelijking met tekstboeken. Deze docent beschrijft hoe hij met Explain Everything gemaakte mini-lessen heeft verrijkt met AR-toepassingen die hij met de applicatie Aurasma heeft ontwikkeld (de tool waarmee Pierre Gorissen zijn proefschrift heeft verrijkt). Deze mini-lessen dragen bij aan een beter begrip bij lerenden, en leiden volgens Minock tot meer ingeleverde huiswerkopdrachten en hogere cijfers. Lerenden ontwikkelen ook zelf AR-toepassingen binnen projecten:
Augmented reality allows the students to engage in, and create a magical learning experience that their classmates can interact with.
Daarnaast draagt AR bij aan visualisering van het leren, waarbij lerenden toepassingen vanuit een bepaald perspectief maken.
Een enthousiast verhaal uit de dagelijkse praktijk van een docent, die wat mij betreft ietwat doordraaft als hij concludeert:
Augmented reality is transforming the educational landscape. (…) The uses and possibilities of augmented reality in education are only limited by one’s imagination. Magical effect, limitless power, and increased engagement, is what makes augmented reality the future of educational technology.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie