John van Dongen attendeert op 4Teachers.org en vraagt zich daarbij af waarom een dergelijk initiatief
in Nederland niet van de grond komt. 4Teachers is een initiatief van de Universiteit van Kansas en wil docenten helpen
locate online resources such as ready-to-use Web lessons, quizzes, rubrics and classroom calendars. There are also tools for student use.
Discover valuable professional development resources addressing issues such as equity, ELL, technology planning, and at-risk or special-needs students.
John schrijft hier over
Mij zou het "COOL" lijken, als bijvoorbeeld de Landelijk Pedagogische Centra, samen met PABO’s, lerarenopleidingen, universiteiten, Kennisnet en eventueel OCenW zelf, iets dergelijks zouden gaan opzetten.
Volgens mij geeft John hier al een deel van het antwoord op zijn vraag: er is in Nederland niet één partij die een dergelijk initiatief op pakt.
"We" maken er meteen een brede maatschappelijke discussie van waarbij niemand zich echt verantwoordelijk voelt.
Daarnaast ligt het m.i. ook aan de wijze van financiering van organisaties. Het vormt geen reguliere taak van de instellingen die John noemt (op Kennisnet kom ik zo nog terug).
Dus maakt men gebruik van projectsubsidies. En als de subsidie stopt, dan stopt ook vaak de drive om er mee verder te gaan.
Volgens mij is Kennisnet de meest aangewezen organisatie om dit op te pakken en doet men dit deels ook al.
Maar je krijgt wat mij betreft pas echte massa door middel van ‘georganiseerde zelforganisatie’: onderwijsgevende delen
vanuit een intrinsieke motivatie met elkaar datgene wat ze gemaakt hebben.
Ik spreek daarbij van ‘georganiseerde zelforganisatie’ omdat ik denk dat dit niet vanzelf gaat. Die intrinsieke motivatie moet geprikkeld worden omdat volgens mij de overgrote meerderheid van de onderwijsprofessionals zich hierbij zal afvragen: what’s in it for me?.
Het moet dus in feite geïncorporeerd worden in de leercultuur van organisaties èn van professies. Daarbij zullen docenten vooral verleid moeten worden en niet verplicht (extrinsieke motivatie is namelijk minder motiverend).
Ik durf te stellen dat dit in andere landen niet anders is.
Ook in Angelsaksische landen delen onderwijsgevenden niet en masse en uit zichzelf materiaal en expertise met elkaar. Omdat de potentiële doelgroep daar veel groter is, lijkt het meer indrukwekkend.
En dat is wel een belemmering: je creëert geen massa als drie procent van het aantal Nederlandse en Vlaamse
docenten commerciële economie met elkaar deelt, terwijl drie procent van het aantal Engelstalige docenten commerciële economie wel ‘massa’ oplevert.
Overigens zou je ook ‘massa’ kunnen krijgen door bronnen van elders te vertalen.
Dus:
- Zorg er voor dat een initiatief als 4Teachers.nl een structurele, reguliere taak is van één non-profit organisatie.
- Creëer een leercultuur binnen organisaties waarbij met elkaar delen wordt gestimuleerd (vooral door te verleiden en door het goede voorbeeld te geven),
en een not invented here houding wordt bestreden. - Richt je ook op elders ontwikkeld materiaal, vertaal dat en hergebruik het. Wat anderen maken kan ook goed zijn. Je hoeft niet alles zelf te bedenken.
- Heb hierbij veel geduld.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ben het roerend met je eens. Ik zal bij m`n eigen organisatie eens een balletje opgooien. ( KPC groep ) Misschien helpt het wel….?
Graag wil ik in deze context natuurlijk wijzen op het bestaan van KlasCement, de Vlaamse Onderwijsportaalsite (www.klascement.net). Hier lukt het wel heel aardig om lesmateriaal te delen. Intussen zijn er in deze web2.0-omgeving die als een community/weblog is uitgebouwd al meer dan 32000 leden, waarvan 10% effectief websites, zelfgemaakte documenten, onderwijsnieuws, goede educatieve software, … deelt. En dat aandeel stijgt, doordat we voor stimuli zorgen om te delen.
We worden gesteund door de overheid, in vergelijking met Kennisnet echter héééél beperkt (3 fulltime + een heel kleine subsidie).
Dergelijk initiatief uitbouwen in Nederland moet zeker ook lukken! Het is een kwestie van inzet, creativiteit, innovatief en efficiënt werken en constant benadrukken dat continuïteit belangrijk is. Ik hoop dat we er hier in Vlaanderen nog lang mee kunnen doorgaan en bedank alle leerkrachten (ook uit Nederland) die ons bezoeken, delen en stimuleren.
Enkele van onze vele initiatieven:
http://www.klascement.net
http://hotpot.klascement.net
http://www.classy.be
Als Kennisnetambassadeur lijkt me dat Kennisnet dit op zou kunnen pakken. NON Profit en vooral samenwerkend en delend.
@John van Dongen: suc6
@Hans: mooi voorbeeld. Kun je wat meer vertellen over “En dat aandeel stijgt, doordat we voor stimuli zorgen om te delen.” Wat zijn dat voor ‘stimuli’.
@Karin Winters: jij ook suc6 😉
Wellicht ontgaat mij iets? Ik lees dat 4teachers wil helpen IT en onderwijs bij elkaar te brengen,
Kennisnet wil hetzelfde. Er wordt gedeeld en samengewerkt. U kunt op Kennisnet software vinden, webadressen, leermaterialen, video spel enz. Er zijn communities van leraren. Van allerlei kanten werken mensen uit het hele onderwijsveld mee aan de inhoud van Kennisnet. Er zijn wekelijks meer dan een miljoen bezoekers op de websites van Kennisnet.