Waarom 3G van Vodafone voor mij faalt

Toen ik zo’n twee jaar geleden een nieuwe iPad aanschafte, koos ik voor een versie die 3G ondersteunt. Via Surfspot heb ik een abonnement bij Vodafone genomen. Sinds enkele maanden heb ik daar spijt van.

3G mast
Foto: brf

Ik koos voor 3G omdat ik de mogelijkheid wilde hebben om altijd en overal online te zijn, op het moment dat ik dat wilde. In de praktijk betekent dit dat ik vooral in de trein gebruik wil maken van 3G. Op overige plekken (thuis, op mijn werk, bij familie, kennissen, conferentiecentra en werkrelaties) is bijna altijd wifi aanwezig. Dankzij het fantastische Eduroam kan ik zelfs met de inloggevens van de OU gebruik maken van het draadloze netwerk van andere instellingen voor hoger onderwijs.

Aanvankelijk had ik redelijk positieve ervaringen met 3G in de trein. Ok, op de Maaslijn (tussen Nijmegen en Roermond) waren er stukken waarop de verbinding afwezig of slecht was. Maar de laatste tijd -voor mijn gevoel de laatste vier maanden- is het echt kommer en kwel. En niet alleen op de Maaslijn.

Op mijn telefoon werkt 3G via T-Mobile beter. Wat ik nu vaak doe is mijn iPhone als persoonlijke hotspot instellen. Ik maak op mijn iPad dus gebruik van het 3G abonnement van mijn smartphone. Bovendien beschik je in veel treinen ook over gratis wifi, al is de kwaliteit niet altijd om over naar huis te tweeten.

Via Twitter heb ik mijn ervaringen met Vodafone gedeeld. Het webcareteam reageert snel, maar stelt dat je in de trein nu eenmaal mindere dekking hebt omdat continue naar nieuwe verbindingen wordt gezocht (je switcht tussen masten).

Dat klinkt plausibel, ook al heeft T-mobile daar schijnbaar minder last van (en Vodafone in het verleden ook). In elk geval is hiermee voor mij de reden voor een 3G abonnement weggevallen. Vodafone Webcare meldt echter dat ik om deze reden mij abonnement niet kan opzeggen. Dat kan alleen als op het woonadres geen netwerkdekking is.

Ik zal dus nog enkele maanden moeten betalen voor een slecht werkende service. Ik zal in ieder geval het abonnement niet verlengen, en ook nooit meer een abonnement bij Vodafone nemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Ik heb eigenlijk exact dezelfde ervaring. Je zou verwachten dat 3G-netwerkdekking steeds beter wordt, maar in plaats daarvan lijkt het netwerk van Vodafone juist continu slechter te worden.

  2. Dat klinkt bekend. Ik heb een Vodafone-abonnement, maar thuis nauwelijks tot geen bereik. Gesprekken worden steeds vaker zomaar afgebroken. Volgens eigen metingen van Vodafone heb ik wel bereik, maar ‘Binnenshuis is het altijd slechter’ en ´In oude huizen zijn de muren dikker, dus die laten minder signaal door´. Mijn huis is inderdaad in 1926 gebouwd, maar dat laatste is natuurlijk kul.
    Ze hebben een binnenshuisversterker te koop bij Vodafone [https://www.vodafone.nl/zakelijk/shop/mobiel/extra/signaal-plus.shtml] , maar aan zo’n lapmiddel wil ik me niet wagen.
    Al met al geen geldige reden (voor Vodafone) om mijn abonnement op te zegen. Ik zit er nog ruim een jaartje aan vast.
    Voordeel: ik kom wat vaker in de tuin, want daar is het bereik wel goed. Nou ja, 50%.

  3. Volgens mij heb je 3G voornamelijk voor als je buitenhuis bent en dan bedoel ik iets verder dan je eigen achtertuin. Thuis heb ik gelukkig dankzij mijn draadloze modem een perfecte wifi dekking, vele malen beter dan 3G en minimaal 80% signaalsterkte.

  4. Ik merk erg vaak dat als ik overschakel van wifi naar 3G (en dus de mobiele data van uit naar aan schakel) dat het bij Vodafone heel lang duurt voordat ik 3G heb. Meestal helpt het als ik de telefoon helemaal uitschakel.

  5. Ik had het idee dat een mobiele telefoon juist bedoeld s voor als je niet thuis bent maar op een andere locatie. Dus waarom zou dit geen argument mogen zijn om je abonnement op te zeggen. Anders had je wel een vaste lijn genomen met een draadloze dect telefoon en is nog veel goed koper ook.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *