Vanmiddag heb ik gesproken met Joost Robben. Joost werkt bij Stoas en is bezig af te studeren op de ‘net-generatie’. Over dit onderwerp houdt hij ook een (Engelstalige) weblog bij. En aangezien ik me ook bezig houd met dit onderwerp, werd het tijd eens bij te praten.
We spraken onder meer over het ‘sociale’ karakter van de net-generatie. De net-generatie is gewend om ook virtueel een online leven te hebben. Ze schrijven wat ze mee maken en hoe ze denken. De net-generatie laat een profiel van zichzelf achter, deelt privé foto’s met anderen en interacteert met anderen in bijvoorbeeld sociale netwerk omgevingen. Zij zijn bovendien in staat om virtuele sociale contacten te onderhouden. En dankzij Internet kunnen zij veel meer sociale contacten onderhouden (weliswaar niet allemaal even intensief) dan in de ‘offline’ wereld voor mogelijk gehouden kan worden. Het Internet is bepalend voor de ‘opschaling’ van hun sociale leven.
Mensen die niet tot de net-generatie behoren laten zo min mogelijk online sporen achter. Ze ìnteracteren in besloten kring (voornamelijk via e-mail) en zijn huiverig om bijvoorbeeld een weblog bij te houden omdat anderen hun mening bijvoorbeeld wel eens zouden kunnen bekritiseren. Deze groep mensen gelooft dat sociale contacten niet puur online kunnen worden aangegaan en onderhouden.
Als dit onderscheid klopt, dan impliceert dat ook dat de net-generatie lang niet altijd een bepaalde leeftijdscategorie betreft. Edubloggers behoren dan wel tot de net-generatie, terwijl er ook jongeren zijn die terughoudend zijn in het gebruik van -bijvoorbeeld- sociale netwerk omgevingen.
Joost en ik spraken ook over verschillende digitale vaardigheden die de net-generatie al dan niet heeft. Een Israelische onderzoeker onderscheidt vijf belangrijke digitale vaardigheden en heeft gekeken of jongeren -hij kijkt wel naar de leeftijd- beter dan wel slechter in bepaalde digitale vaardigheden zijn dan ouderen. En wat blijkt: in sommige vaardigheden zijn jongeren beter, in andere digitale vaardigheden ouderen. Joost Robben heeft hierover een boeiende weblogbijdrage geschreven. Een citaat er uit:
The results show us that Net-geners (participants were 17 years old in 2004) are better in photo visual tasks and branching tasks. This supports the assumption that through their extensive use of ICT, net geners go ahead in their ability to read images, rather than texts. Also, they perform better in non-lineair environments which supports Browns argument for the shift from linear to non-linear navigation.
And… what are they not so good at? The older generations performed better on the reproduction and information skills. These comprise what Brown calls "bricolage", the abilty to find information and to use it to construct your own knowledge, meanwhile judging the information on quality and reliability.
Het ligt dus genuanceerd. Je kunt generaties niet zo maar over één kam scheren. In dit kader is ook het recente artikel over de MSN-generatie van de Edusite de moeite waard.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie