Waarborging van succes en duurzaamheid van blended learning (#in #elzrg10)

Het AMC en Noordhoff Uitgevers zijn tijdens het congres e-learning in de zorg onder meer ingegaan op de succesfactoren bij de implementatie van e-learning en blended learning. Het AMC is een omvangrijke organisatie, en is vanaf 2006 gestart met de ontwikkeling van blended learning. Zij hebben nu 11 modules in gebruik, en zijn daar erg tevreden over. Noordhoff is onder meer aan de slag met een online academie voor de beroepsgroep verzorgden en verplegenden.

De spreker van Noordhoff Uitgevers schetste zes projectfasen, met de bijbehorende belangrijke onderdelen. In de opstartfase wordt bijvoorbeeld gekeken naar de visie op opleiden en e-learning. In de keuze- en beslissingsfase denken instellingen vaak na over het aanschaffen dan wel zelfstandig ontwikkelen van e-learning. Binnen een pilotfase wordt gekeken of de verwachtingen uit de opstartfase bij een beperkt aantal afdelingen ook daadwerkelijk correct zijn. Na deze fase zetten organisaties vaak een stap terug. In de implementatiefase ligt onder andere een sterke nadruk op communicatie en ondersteuning van gebruikers. In tegenstelling tot leren en ontwikkelen in het algemeen, impliceert e-learning namelijk vaak een cultuurverandering. Heel veel feedback van gebruikers heeft betrekking op techniek en content. Dat zijn vaak illustraties van een bredere, tegenvallende acceptatie.

Wat zijn dan die tien succesfactoren bij de invoering van e-learning? Betrokkenheid van gebruikers, steun van het management en de betrokkenheid van de organisatie zijn drie belangrijke. Betrokkenheid van het management genereer je bijvoorbeeld door de voordelen voor de organisatie aannemelijk te maken. Andere succesfactoren zijn onder meer realistische verwachtingen, kleinere mijlpalen, heldere eisen en wensen en een duidelijke visie en doelen.

Deze aanpak lijkt heel rationeel. Binnen een dergelijk proces spelen echter ook vaak irrationele argumenten een rol. Bijvoorbeeld een management dat zich wil profileren op innovatie, dat de ambitie heeft om voorop te lopen.

De invoering van e-learning brengt ook veel boven tafel. Bijvoorbeeld dat je kritisch moet kijken naar je beoordelingsprocessen. Of dat bepaalde protocollen intern gestandaardiseerd moeten worden.

Uiteraard gaat het er omdat je blended learning duurzaam kunt aanbieden. Daarbij is het belangrijk dat je kunt aantonen dat je de realistische doelstellingen ook daadwerkelijk behaalt. Verder zal het aanbod voortdurend moet uitbreiden en dat je infrastructuur meegroeit met de ontwikkelingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *