Ik sta nog steeds regelmatig met verbazing te kijken naar nieuwe mogelijkheden en de toegenomen kracht van generatieve AI-toepassingen. De afgelopen week heb ik me over vier zaken in het bijzonder verwonderd.
Google Gemini sterk verbeterd
Binnenkort verzorg ik een studiemiddag bij Roercollege/Schöndeln. Deze school maakt gebruik van Google tools. Dat betekent dat men ook de beschikking heeft over Google Gemini en Google Notebook LM. Ik heb daarom ook maar een betaald account genomen op Google One, zodat ik ook kan beschikken over Gemini Advanced en Notebook LM Plus.
Ik moet zeggen: ik ben onder de indruk van de progressie van deze generatieve AI-toepassing. Ik heb bijvoorbeeld Deep Research gebruikt voor de volgende prompt:
Jij bent een deskundig en integer autoverkoper. Een klant van je wil graag een elektrische auto kopen en twijfelt tussen een Audi Q4 ertoe, een Volkswagen ID 3 en een Volkswagen ID 4. Maak een vergelijking tussen deze drie typen waarbij je rekening houdt met de volgende aspecten: actieradius, laadtijd van 10% tot 80%, augmented reality display, inhoud kofferbak in liters, omvang van de auto in meters (lengte, breedte en hoogte), ondersteuning van Air Play, wijze van ondersteunen bij parkeren, prijs. Presenteer de vergelijking in de vorm van een tabel (Nederlandstalig). Ik wil alleen de nieuwste modellen en alleen volledig elektrische versies. Vergelijk de Volkswagen ID3 Pro S, de Volkswagen ID4 Pro en de Audi Q4 e-tron S edition 45 e-tron quattro. Hanteer bij actieradius de WLTP-waarden.
Het resultaat is een uitgebreide (en correcte) analyse, inclusief de tabel en bronnen. Je kunt de analyse ook exporteren naar Google Docs. Ik heb ook ‘onderwijsprompts’ gebruikt, zoals:
Je bent vanaf nu onderwijsexpert met als specialisatie differentiëren. Je helpt docenten op deze manier door in hun werk opdrachten voor ze te ontwikkelen die rekening houden met verschillende niveaus binnen de groep leerlingen. Je gaat nu een verwerkingsopdracht formuleren met het volgende leerdoel: Aan het einde van de les kunnen leerlingen uitleggen welke militaire, strategische en logistieke voorbereidingen voorafgingen aan D-Day, en kunnen zij de belangrijkste betrokken partijen en hun rol in de operatie benoemen. Formuleer deze opdracht op twee niveaus:
- 5 VWO
- VMBO T, klas 4
Schrijf in het Nederlands.
Prima resultaat.
Het maken van een samenvatting van een artikel met behulp van Gemini 2.5 Pro is mij ook erg goed bevallen (wat betreft inhoud en stijl).
Ook de moeite waard: Google Gemini taken uit laten voeren samen met andere Google apps. Bijvoorbeeld:
@Google Maps Plan een route van het Keizer Karelplein in Nijmegen naar Rolduc bij Kerkrade. Vermijd snelwegen en las in Roermond een pauze in om te lunchen.
Of: @YouTube Ik zoek een instructievideo van maximaal 7 minuten over de werking van generatieve AI. De video mag Engelstalig zijn, mits ondertiteld in het Nederlands. De voorkeur gaat uit naar een Nederlands gesproken video.
Je kunt ook meerdere apps met elkaar samenwerken. Bijvoorbeeld: Op @youtube zoeken naar instructievideo’s die betrekking hebben op vaardigheden die ik wil ontwikkelen, zoals vermeld in mijn @docs met het label ‘Persoonlijk ontwikkelplan’. Focus je op de drie belangrijkste vaardigheden.
Uiteraard bevordert dit wel vendor lock-in (dit werkt alleen met Google applicaties). Ik aarzel ook om Gemini toegang te geven tot mijn Google Docs (ook bewaar ik daar de meeste van mijn documenten niet). Ook kun je natuurlijk direct zoeken in Youtube.
Nieuwe ervaring met Google Notebook LM
Via een WhatsApp-groep over AI en onderwijs werd ik geprikkeld om onderstaande video over de nieuwste mogelijkheden van Google Notebook LM te bekijken:
Vervolgens ben ik hiermee aan de slag gegaan (ik had al eerder met Notebook LM gewerkt). Ik heb geanonimiseerde evaluatieverslagen van drie doelgroepen (studenten, docenten en key users) van het gebruik van een LMS geupload. Met behulp van Google Notebook LM heb ik vervolgens een overall evaluatieverslag geschreven. Ik heb onder meer een lijst met veel gestelde vragen (en antwoorden) samen laten stellen en toegevoegd aan het evaluatieverslag. Ook zou je een mindmap kunnen laten maken. Je hoeft daarvoor geen uitgebreide prompts in te geven, maar je kunt gewoon op opties klikken. Dit werkt verbazingwekkend goed, en scheelt veel tijd.
Veel betere afbeeldingen met behulp van ChatGPT 4o
ChatGPT heeft meer toegankelijke en geavanceerdere mogelijkheden om afbeeldingen te genereren. Je kiest binnen ChatGPT 4o voor ‘Maak een afbeelding’. Je vult een prompt in, en even later verschijnt een hoogwaardige afbeelding op het scherm. Het massale gebruik kost wel heel veel processorkracht. Daarom heeft OpenAI besloten dat je met de ‘gratis versie’ nog maar een beperkt aantal afbeeldingen mag genereren. Hieronder zie je een afbeelding die is gegenereerd met de oude versie van DALL-E, met de huidige versie Gemini Advanced 2.0 Flash en met ChatGPT 4o. De prompt was: Maak een afbeelding van een vrouwelijke student die betrokkenheid uitstraalt terwijl zij online leert.
Video’s maken van een PDF
Ik maak zelf geen gebruik van de AI-videotool HeyGen. Maar deze toepassing vind ik wel opzienbarend: je kunt nu een PDF-bestand uploaden en vervolgens een avatar, sjabloon, taal en videodoel selecteren. HeyGen genereert dan automatisch een video die aansluit bij jouw specifieke stijl en behoeften. Het risico bestaat natuurlijk wel dat op deze manier veel klassieke uitlegvideo’s worden gemaakt (lang, zonder interactie en verwerkingsmogelijkheden).
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie