Waar blijft de Kennisnet Onderwijsmodus app?

De afgelopen week werd online weer een verhitte discussie gevoerd over de vraag of het mogelijk is smartphones verantwoord tijdens de les te gebruiken.  Persoonlijk denk ik dat een ‘Onderwijsmodus’-app daarbij kan helpen. Een mooie taak voor Kennisnet?

appsJohannes Visser wijst op het verslavende en afleidende karakter van smartphones. Lerenden presteren slechter als zij mobieltjes in de les mogen gebruiken. Veel bestuurders en schoolleiders willen smartphones meer als didactisch hulpmiddel gebruiken. Van docenten wil 15% dat.  Nu mogen lerenden bij de ene docent wel, en bij de andere docent vaak wel smartphones gebruiken. Visser pleit voor het verbannen van smartphones uit de les.

Docent Conrad Berghoef meent dat Johannes Visser hiermee de plank volledig misslaat. Hij onderstreept dat je als docent nooit kunt concurreren met een smartphone, maar hij stelt dat je de smartphone wel verantwoord kunt gebruiken. Conrad geeft daar diverse voorbeelden van, en erkent dat lerenden daarbij ook wel eens whatsappen of snapchatten. Conrad benadrukt ook zijn pedagogische taak om lerenden te leren op een verantwoorde manier om te gaan met de smartphone. Hij wijst er ook op dat docenten ten aanzien van veel gedrag wisselend optreden.

Ik ben ook voorstander van het selectief gebruiken van smartphones in de klas. Volgens mij kunnen docenten hierbij wel wat hulpmiddelen gebruiken. De Telefoon-tas is zo’n hulpmiddel.

Ik moet echter ook aan de ‘Interpolis Automodus’-app denken. Deze app kun je gebruiken om tijdens het autorijden smartphonegebruik te vermijden. Je kunt wel je navigatiesysteem en je muziek gebruiken, maar je kunt niet telefoneren of appen. Deze app heeft ook een wedstrijdelement -punten winnen en verliezen als je bijvoorbeeld op de ‘home-knop’ drukt- en werkt alleen tijdens het rijden.

Volgens mij zou zo’n app ook voor het onderwijs nuttig zijn. Notificaties worden in één keer via de ‘Onderwijsmodus-app’ gedeactiveerd en het geluid gaat op ‘stil’. Apps als WhatsAp of Snapchat kunnen niet worden gebruikt. Uiteraard kun je voor deze apps ook didactische toepassingen bedenken, maar laten we ze nu maar even niet tijdens de les gebruiken. Hoe langer een lerende de smartphone in de ‘onderwijsmodus’ laat staan, des te meer punten verdient zij ermee. Tussen 22 uur en 7 uur kunnen extra punten worden verdiend.

De ‘Onderwijsmodus-app’ zou verder gratis moeten zijn, en je hoeft je er niet voor te registreren (alleen als je deel wilt nemen aan een competitie met anderen). Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer specificaties te bedenken.

Zou het geen schone taak voor Kennisnet zijn om een ‘Onderwijsmodus-app’  te laten ontwikkelen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *