Donald Clark heeft in All of the Above – how to cheat Multiple Choice questions even nodig om bij de kern van zijn boodschap te komen. Clark illustreert dat vragen een sleutelrol kunnen spelen binnen leerprocessen:
- Goede vragen prikkelen nieuwsgierigheid.
- Goede vragen diagnostiseren de sterke en zwakke kanten van de lerende.
- Goede vragen stimuleren een zoektocht naar antwoorden (denk aan Socratische gesprekken).
- Goede vragen vormen een stimulans voor het creƫren van condities waaronder geleerd kan worden.
Het ontwikkelen van goede vragen is, zo stelt Clark m.i. terecht, een echt vak.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ze zeggen toch ook:
Goede vragen werpen nog meer vragen op.
Dr. Tanja Janssen van de UvA heeft in onderzoeksresultaten gewezen op het belang van vragen stellen in het literatuuronderwijs: zie bv. Janssen, T., & Braaksma, M. (2007). Literatuur leren lezen door vragen stellen; Effect op verhaalwaardering. Levende Talen Tijdschrift, 8(3), 11-19. Of . “Vragen stellen in de literatuurles. Een onderzoeksproject”: een presentatie via
http://www.ilo.uva.nl/homepages/tanja/Presentaties.htm.
Met een klas 4 aso (vwo) heb ik deelgenomen aan dat onderzoek dat leerlingen leert vragen stellen bij verhalen om ze ‘beter’ d.i. ‘literair competenter’ te kunnen lezen en waarderen.
@Remko Boers: Kun je dat nader toelichten? š
@Janien: Interessante toevoeging. Dank.