Vragen belangrijk bij leren

Donald Clark heeft in All of the Above – how to cheat Multiple Choice questions even nodig om bij de kern van zijn boodschap te komen. Clark illustreert dat vragen een sleutelrol kunnen spelen binnen leerprocessen:

  • Goede vragen prikkelen nieuwsgierigheid.
  • Goede vragen diagnostiseren de sterke en zwakke kanten van de lerende.
  • Goede vragen stimuleren een zoektocht naar antwoorden (denk aan Socratische gesprekken).
  • Goede vragen vormen een stimulans voor het creĆ«ren van condities waaronder geleerd kan worden.

Het ontwikkelen van goede vragen is, zo stelt Clark m.i. terecht, een echt vak.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Dr. Tanja Janssen van de UvA heeft in onderzoeksresultaten gewezen op het belang van vragen stellen in het literatuuronderwijs: zie bv. Janssen, T., & Braaksma, M. (2007). Literatuur leren lezen door vragen stellen; Effect op verhaalwaardering. Levende Talen Tijdschrift, 8(3), 11-19. Of . “Vragen stellen in de literatuurles. Een onderzoeksproject”: een presentatie via
    http://www.ilo.uva.nl/homepages/tanja/Presentaties.htm.
    Met een klas 4 aso (vwo) heb ik deelgenomen aan dat onderzoek dat leerlingen leert vragen stellen bij verhalen om ze ‘beter’ d.i. ‘literair competenter’ te kunnen lezen en waarderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *