Vormt open education geen alternatief voor traditioneel onderwijs?

Andrew Hanson denkt dat open education-initiatieven zoals MITx of EdX geen volwaardig alternatief zullen vormen voor traditioneel – voornamelijk face-to-face – hoger onderwijs. Hij vergelijkt deze initiatieven met bibliotheken. Volgens mij is het maar de vraag of Hansen dit goed ziet.

Hanson stelt dat wij nu ook al de beschikking hebben over toegang tot massa’s content (via internet en via bibliotheken) maar dat mensen toch het liefst onderwijsinstellingen bezoeken om te leren. Hij redeneert:

  • Je leert onvoldoende van alleen het bekijken van lezingen. Lerenden moeten diverse academische activiteiten ondernemen om daadwerkelijk te leren.
  • Mensen zijn sociale wezens en hebben sociale druk nodig om daadwerkelijk te leren. Het ontbreekt de meesten aan zelfdiscipline om leeractiviteiten uit te voeren die lerenden helpen verder te komen dan het verwerven van veelal oppervlakkige kennis via online lezingen. Hanson schrijft:


    Today’s marginal college student needs the extra motivation, guidance, and discipline even more than traditional students.

Ik vraag me af Andrew Hanson de potentie van open education niet onderschat. Natuurlijk, veel mensen beschikken over onvoldoende zelfdiscipline en motivatie om zelfgestuurd te leren. Je kunt echter ook gericht peer feedback en peer support inzetten om lerenden ‘bij de les’ te houden. De Khan Academy zal bovendien ook gebruik maken van vrijwilligers als coaches. Daarnaast kennen veel open education-initiatieven meer leeractiviteiten, dan alleen het bijwonen van online lezingen.

Als de prikkel maar groot genoeg is, zullen mensen hier met succes aan deelnemen. Zo’n prikkel is bijvoorbeeld het ontbreken van een volwaardig alternatief omdat lerenden geen grote studieschulden willen opbouwen.

De vergelijking met bibliotheken gaat sowieso niet op: deelname aan een cursus van Stanford heeft nogal een andere status dan het bezoek aan de openbare bibliotheek Nijmegen. Vooral als deelnemers een certificaat krijgen van de prestigieuze onderwijsinstelling.

In één van de commentaren wijst Jonathan Karp bovendien op open education als mogelijkheid om bij te blijven, als je al een diploma van een onderwijsinstelling hebt.

Open education zal geen alternatief vormen voor ’traditioneel’ onderwijs, als het blijft bij online hoorcolleges. We staan echter nog maar aan het begin van een in potentie ‘disruptieve’ innovatie. Als deze initiatieven gratis of goedkope (en duurzame) vormen van begeleiding, beoordeling en certificering ontwikkelen, dan vormen zij wel degelijk een alternatief. Vooral nu online communiceren de gewoonste zaak van de wereld aan het worden is. Fysiek contact is niet meer noodzakelijk voor sociale druk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *