Drew Olanoff doet verslag van een bijeenkomst van voornamelijk startende e-learning bedrijven. Tijdens deze sessie kwam de noodzaak van onderwijsverandering naar voren, inclusief het geloof dat technologie een belangrijke rol kan spelen om deze onderwijsverandering vorm te geven.
Opvallend daarbij is dat het niet lijkt te gaan om het vormgeven van een ander type leeractiviteiten met behulp van ICT, die gericht zijn op andere leerdoelen. Of om slimme technologie die lerenden en onderwijsgevenden ondersteunen bij het samenstellen van meer flexibele leerarrangementen. Nee, volgens het gros van de aanwezigen vormen 'data' de kritische succesfactor voor onderwijsinnovatie. Olanoff schrijft:
Educational institutions have a huge flow of data, some not even digitized, and have no way to pour through it to make smart decisions for their schools or more importantly for their students. Some of the companies have come up with ways to use data to incentive students with behavioral issues, make better use of a Principal’s time by giving them a dashboard of student and financial data in real-time, as well as share lesson plans all over the world.
Mmm. Dit is weer zo'n typisch, beperkte, Amerikaanse invulling van 'learning analytics'. Ik vraag me af of je hiermee vraagstukken als uitval, toegankelijkheid van het onderwijs, het tegengaan van verspilling van talenten, het verbeteren van leerprestaties van alle lerenden, het zo optimaal mogelijk helpen ontwikkelen van alle jongeren en het vergroten van het welbevinden van alle lerenden daadwerkelijk kunt aanpakken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie