Willem van Valkenburg stipt in zijn weblog een interessant onderwerp aan. Hij refereert naar een artikel waaruit zou blijken dat ‘pagina hits’ een voorspellende variabele voor succes bij een toets is. Bijdragen aan discussies zouden dat niet zijn.
Als een student actief gebruik maakt van een discussion board als lezer en schrijver, leidt dat niet tot een hoger cijfer.
Ik heb het artikel zelf niet gelezen. Maar als ik de bijdrage goed interpreteer, dan is dat allesbehalve vreemd. De ontwerpers van de cursus hebben dan namelijk een klassieke fout gemaakt. Ze hebben een leeractiviteit gecreëerd (online discussies) waarmee je aan andere leerdoelen werkt (zoals kritisch denken), dan de leerdoelen die daadwerkelijk beoordeeld worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Helaas is dit wel een veel voorkomende ‘klassieke fout’.
mvg,
Willem
Hallo Wilfred,
Ik heb de voorspelling gecheckt met de bezoekcijfers in Blackboard en toetsresultaten van eigen onderwijs. Zie:
http://eew712.leidenuniv.nl/~zandee/news/archives/2008/04/11/elo_hits_en_studentensucces.html#more