Zeggen beelden meer dan woorden? Deze video (met dank aan Martin Ebner) toont hoe docenten Twitter binnen het onderwijs gebruiken.
Kesmit-ing: The Twitter Experiment – Bringing Twitter to the Classroom at UT Dallas – Watch more Videos at Vodpod.
De voordelen samengevat:
- Het vergroot de betrokkenheid van lerenden bij colleges.
- "Stillere" leerlingen nemen actiever deel aan conversaties. Voelen zich meer op hun gemak met microbloggen dan met face-to-face discussies. Dit argument wordt vaak bij computer supported collaborative learning genoemd.
- Lerenden brengen informatie van buiten de schoolmuren de collegezaal binnen (verwijzingen, attenderen).
- Lerenden delen hun digitale aantekeningen met elkaar, zodat het geleerde beter beklijft.
- Lerenden hoeven niet persé over een laptop te beschikken. Zij kunnen ook met een smartphone twitteren. De docente beschikt zelfs over een onderwijsassistent die 'handgeschreven tweets' online zet.
- Volgens de docenten zijn de 140 tekens beperkend voor 'verdiepende' bijdragen. Tegelijkertijd dwingen de 140 tekens lerenden ook tot een sterke gerichtheid op de essentie.
- Je kunt ook op afstand participeren.
- De technologie is zeer eenvoudig in gebruik.
Wat mij opvalt in deze ruim vijf minuten durende film, is dat de docente Twitter-bijdragen actief betrekt bij het onderwijs, bijvoorbeeld door lerenden er expliciet naar te vragen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie