Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren

Bij augmented reality (AR) voeg je digitale elementen als een extra laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een QR-code, maar bijvoorbeeld ook door 3D-objecten via een camera te tonen. Zonder AR zou Pokémon Go bijvoorbeeld niet bestaan. Shawn Mack geeft in Augmented Reality in Education: Looking Forward enkele (recente) voorbeelden van AR voor leren. Hij bespreekt ook vier voordelen, die ik graag van commentaar voorzie.

Voorbeelden zijn apps waarmee dinosaurussen weer tot leven komen. Lerenden kunnen deze uitgestorven dieren meer gedetailleerd in 3D bestuderen door te roteren, en in- en uit te zoomen. Ook andere voorwerpen, zoals vulkanen of de Maan, of of scheikundige elementen kun je dankzij AR in de detail en in de klas bestuderen. Volgens Mack gebruikt de NASA AR ook om astronauten te trainen, al gaat deze toepassing van de Hololens uit 2015 eigenlijk veel verder dan gebruikelijk is bij AR.

De voordelen van het gebruik van AR zijn volgens de auteur:

  1. Je creëert rijkere leerervaringen. De leerstof krijgt meer betekenis, gaat meer ‘leven’. Lerenden kunnen zich beter een voorstelling maken van wat zij leren, vanwege het aanschouwelijke karakter.
  2. Augmented reality bevordert de motivatie en belangstelling van lerenden. Mack verwijst daarbij naar een onderzoek met 78 participanten. Hier zal dus meer onderzoek naar moeten worden gedaan. Daarbij zal ook naar de lange termijn gekeken moeten worden.
  3. Met behulp van AR doe je een beroep op meer zintuigen. Mack stelt: “It ignites the spark of curiosity and often calls upon multiple senses at once. Thus, improving the overall performance of students in terms of senses.” Dit kun je volgens mij zonder gedegen onderzoek echt niet zo stellen.
  4. Dankzij AR heb je niet te maken met beperkingen in tijd. Je kunt het verleden opnieuw ‘oproepen’ of mogelijke toekomstige realiteiten bestuderen.

Persoonlijk vind ik een belangrijk voordeel van AR dat je binnen een specifieke context op een laagdrempelige manier aanvullende informatie of verwerkingsactiviteiten kunt aanbieden. Daarmee creëer je ook rijkere en realistische leerervaringen. Je kunt bijvoorbeeld bij de Joodse Schouwburg zien hoe een razzia begin jaren veertig plaatsvond.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *