Voorbeelden e-learning in de gezondheidszorg

Vandaag heb ik een inleiding verzorgd tijdens het drukbezochte e-learning symposium van de Erasmus MC Desiderius School en de Erasmus MC Zorgacademie. Na mijn inleiding werd een aantal voorbeelden gepresenteerd van e-learning toepassingen, die ik jullie niet wil onthouden.

Diana Storm vertelde over een studieonderdeel Basis Intensieve Zorg dat is omgezet naar blended learning. Het aantal lesdagen is daarbij teruggebracht van 11 naar 7 dagen. Bij het online deel maakt men veel gebruik van spelvormen als voorbereiding. Studenten geven hier hogere waardering aan, terwijl toetsresultaten onveranderd zijn gebleven. Voorbeelden zijn het bestuderen van anatomie via sleepvragen, en een “Who wants to be a millionaire?”-quiz over respiratie.

Ruud Selles gaf aan hoe zij wiki’s in het onderwijs inzetten. Hij ging eerst in op de werking van een wiki. Hij gebruikt de wiki in het onderwijs voor een verdiepingsopdracht. Tijdens een minor bij plastische chrirurgie moeten studenten een Wikipedia-pagina samenstellen.Onderzoekers en clinici hebben daarvoor onderwerpen aangedragen. Zij hebben met name gekeken naar  specifieke medische onderwerpen waar nog geen wikipedia-pagina over bestaat. Dat komt namelijk vaak voor. Binnen de wiki van BlackBoard bereiden studenten in duo’s dit voor (ze publiceren overigens vooral het eindresultaat nadat zij Word-documenten heen en hebben gemaild). Een docent bewaakt de kwaliteit van de pagina. 1x per week krijgt men feedback, o.a. op wetenschappelijk schrijven. Studenten vinden het spannend en erg leuk. Ze leren ook omgaan met Wikipedia. Wikipedia heeft ook een mogelijkheid om op plagiaat te testen. Eén keer is een pagina verwijderd omdat geplagieerd was. Een voorbeeld van een eindproduct is Thumb Hypoplasia.

Stephanie Klein Nagelvoort-Schuit liet een game zien voor de acute geneeskunde, over de ABCDE methode. Alle artsen moeten deze methodiek beheersen. De traditionele ABCDE-training is voor alle arts-assistenten echter erg arbeidsintensief, tijdsintensief en duur. Daarom is samen met de Erasmus MC Desiderius School en IJsfontein een indrukwekkende serious game gemaakt waarmee de training aanzienlijk verkort kon worden, en de methodiek in detail wordt doorlopen. Tijdens die serious game krijgt de student onmiddellijk feedback. Ook wordt rekening gehouden met veel gemaakte fouten. Meer informatie?

Marijke Veurink is bezig met de ontwikkeling van een e-learningmodule voor coaching, samen met Bright Alley. Er zijn vijf onderdelen gemaakt over coachingsvaardigheden en de werkbegeleider in gesprek. Zij liet ook onderdelen zien. Bijvoorbeeld over luisteren, samenvatten en doorvragen. De student kan daarbij kiezen tussen antwoordmogelijkheden, waarvan hij of zij de impact ziet. Doel is het bereiken van een verdiepingsslag.

Sportarts Stephan Praet is betrokken geweest bij de ontwikkeling van een app bij revalidatiegeneeskunde. Deze app MediGrip ontsluit allerlei wetenswaardigheden over medische zaken, waarmee artsen zelfs punten kunnen verdienen. Elke dag van de week komt een bepaald onderwerp aan de orde. Een groep specialisten levert hiervoor abstracts aan.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *