Bij microlearning kunnen lerenden leerstof in korte tijd bestuderen, omdat het gaat om afgebakende eenheden die gericht zijn op de uitvoering van een specifieke taak of die betrekking hebben op een specifiek onderwerp. Microlearning wordt vooral in gezet op het gebied van leren en ontwikkelen in arbeidsorganisaties. Deze aanpak heeft voor- en nadelen.
PulseLearning verkent de voor- en nadelen van microlearning in Corporate Microlearning: 5 Benefits and 4 Drawbacks eLearning Professionals Should Know. Ik plaats er ook mijn opmerkingen bij.
Voordelen
- Microlearning vermindert cognitieve overbelasting doordat werknemers kleine hoeveelheden gerichte informatie bestuderen in plaats van grote hoeveelheden die niet altijd relevant zijn. Microlearning overbelast het werkgeheugen niet. Het brein is in staat informatie te verwerken en te verbinden met voorkennis.
Mijn opmerking: dit is sterk afhankelijk van de kwaliteit van microlearning. Moeten lerenden bijvoorbeeld veel oefenen? - Microlearning verbetert kennisborging en het kunnen ophalen van kennis. Werknemers zullen zich volgens PulsLearning vaker herinneren wat ze geleerd hebben omdat ze de mogelijkheid hebben om na te denken en de informatie te evalueren. Microlearning ondergraaft daarmee de’ vergeten curve’, vooral wanneer het gebruikt wordt als versterkingsinstrument.
Mijn opmerking: volgens Patti Shank moet je zeer voorzichtig zijn met dit soort claims, met name als je percentages noemt. Ook nu is dit weer afhankelijk van de kwaliteit. - Microlearning biedt ondersteuning bij “the Moment of Need”. De auteur doelt hierbij op het belang van “ just in time” leren, met een duidelijke focus op een specifieke taak of onderwerp die op dat moment actueel zijn. Mobiele technologie speelt hierbij een belangrijke rol en stelt eisen aan de constructie van de leerinhoud.
Mijn opmerking: een verwijzing naar Bob Mosher’s en Conrad Gottfredson’s Five Moments of Need had hier niet misstaan. “Hoe zat het ook al weer?”. Of: “hoe moet ik dit issue aanpakken?” Dan kan microlearning relevant zijn. - Microlearning verbetert de betrokkenheid en motivatie van medewerkers omdat ze bijvoorbeeld beter in staat zijn problemen oplossen. Verder wijst de auteur op de veronderstelde korte aandachtsboog.
Mijn opmerking: volgens Patti Shank is dit een onbewezen claim (en zij heeft zich verdiept in onderzoek). - Microlearning zorgt voor lagere kosten en minder tijd voor leren en ontwikkelen.
Mijn opmerking: kosten- en tijdsbesparing zijn van veel factoren afhankelijk. Deze bewering is te kort door de bocht.
Nadelen
- Microlearning is geen goede oplossing voor alle leervraagstukken zoals certificeringsprogramma’s of compliance-onderwerpen. Als je iets bijvoorbeeld voor de eerste keer bestudeert of als je meer complexe concepten moet bestuderen.
Mijn opmerking; ik beschouw dit niet als een nadeel, maar als een constatering. Het is alleen een nadeel als je microlearning als ’silver bullet’ voor leren en ontwikkelen beschouwd. - Microlearning kan leiden tot ongeorganiseerde of gefragmenteerde online leerservaringen waardoor lerenden het overzicht of de samenhang uit het oog verliezen.
Mijn opmerking; dit is inderdaad een potentiële valkuil. - Microlearning maakt onvoldoende gebruik van bestaande kennis als lerenden onvoldoende worden aangemoedigd nieuwe ideeën door bijvoorbeeld reflectie te verbinden met bestaande kennis.
Mijn opmerking: dit is ook afhankelijk van de kwaliteit van microlearning en van de inbedding van microlearning binnen leren en ontwikkelen. - Microlearning speelt onvoldoende in op lange termijn doelen van een organisatie. Microlearning kan wel worden gebruikt om de mijlpalen beter hanteerbaar te maken.
Mijn opmerking: ook dit is mede afhankelijk van de inbedding van microlearning binnen leren en ontwikkelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie