Minder dan 30 procent van de Vlaamse katholieke secundaire scholen geeft de leerlingen uitleg over sociale netwerksites zoals Facebook, Netlog of MySpace. 39 procent van de scholen zegt wel richtlijnen te hebben rond het gebruik van sociale netwerksites op school. 34 procent beweert het gebruik van netwerksites ook te controleren. Zowat 40 procent van de scholen blokkeert het gebruik van de netwerksites tijdens de lessen.
Aldus één van de conclusies van Karel Schiepers uit een onderzoek van twee studenten informaticamanagement. Verder blijkt uit dit onderzoek dat een fors aantal scholen niet investereert in de opleiding van ICT-coördinatoren.
Nederlandse scholen en docenten maken intensiever dan Vlaamse scholen gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs. Toch ben ik me er niet zeker van in welke mate het Nederlandse onderwijs aandacht besteed aan de kansen en risico's van social media, en hoe men omgaat met gebruiken, toestaan, reguleren of verbieden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Op Blackboard World 2010 in Orlando klonk een hartenkreet van K-12 leerlingen om gebruik te kunnen maken van hun elektronische devices. In het dagelijks leven googlen, twitteren, bloggen en sms-en facebooken ze om aan informatie te komen. In de lessen worden hun devices uitgezet en verboden om als informatiebron te gebruiken. Hun vraag was helder en duidelijk: “leer ons met goed met deze dingen te werken!”
@Rudi Clause: eens, al moeten we niet vergeten dat jongeren heel verschillend met media om gaan (kwantitatief en kwalitatief)