Virtuele werelden: de hype voorbij?

Volgens Pierre Gorissen is de hype rond virtuele werelden voorbij, maar het gebruik niet. Pierre stelt:


Het is tijd om door te pakken als het gaat om het benutten van virtuele werelden. Niet omdat het hip is, maar omdat het in een onderdeel van de set ICT middelen is die we ter beschikking hebben dat er is om te blijven.

Persoonlijk denk ik ook dat virtuele werelden ‘blijvertjes’ zullen zijn, al zal menige virtuele wereld op langere termijn van het digitale toneel verdwijnen. Ik weet daarom niet of het tijd is om nu door te pakken, zoals Pierre het schrijft. Althans als daarmee brede implementaties bedoeld worden.

De firma Gartner voorspelt bijvoorbeeld dat 9 van de 10 business experiments in virtual worlds binnen 18 maanden zal mislukken. Dat blijkt uit de bijdrage Updated Gartner: 90% of Corporate Virtual World Efforts Fail in 18 Months (Chalk It Up to Experimentation?). Uit deze bijdrage concludeer ik dat Gartner zeker wel ‘brood’ ziet in virtuele werelden, maar dat men anno 2008 deze markt nog onvolwassen vindt.

Ik herken dat: we weten nog onvoldoende van het zinvol gebruik van virtuele werelden binnen het onderwijs, en wat betreft de inbedding binnen de technische infrastructuur zie ik ook beertjes op de weg (zoals snel veranderende clients). Maar het lijkt me wel belangrijk om al doende te verkennen wat de mogelijkheden zijn en wat de toegevoegde waarde van virtuele werelden is ten opzichte van andere technologieën die we kunnen inzetten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *