Virtuele toer door de Stevenskerk als schoolopdracht

Je kunt technologie ook gebruiken om lerenden te laten creëren. Een mooi voorbeeld is deze virtuele toer door de Nijmeegse Stevenskerk die is gemaakt door drie studenten van ROC Nijmegen.

StevenskerkIk las gisteren in De Gelderlander dat Chiara Bals, Daan van Beijnum en Quinn van Dongen ruim anderhalf jaar bezig zijn geweest met het realiseren van een digitale rondleiding van de Sint Stevenskerk. Deze studenten studeren Mediavormgeving aan ROC Nijmegen.

De Stevenskerk ligt midden in het centrum van Nijmegen en is bepalend voor de ‘skyline’ van de oudste stad van Nederland (waar ik al meer dan dertig jaar woon).  De bouw van de kerk is rond 1254 begonnen. Tijdens de Beeldenstorm is de kerk protestants geworden. Ik ben al enkele jaren ‘Vriend van de Stevenskerk‘ omdat het zo’n markant gebouw is dat in standgehouden en verduurzaamd moet worden.

De drie studenten hebben volgens De Gelderlander de digitale rondleiding gemaakt om mensen te verleiden deze in het echt te gaan bezoeken. Je komt ook op plekken die voor het publiek niet toegankelijk zijn.

De rondleiding is gemaakt met 360 graden foto’s. Je start bij de ingang en wordt welkom geheten via een videoboodschap van Chiara Bals. Vervolgens kun je de kerk betreden en allerlei plekken in de kerk bezoeken. Je kunt details van het interieur bekijken en toelichtende teksten lezen of korte video’s bekijken. Je kunt zelfs een wandeling door de dakgoot maken. Iets dat ik in het echt, zelfs met diverse veiligheidsmaatregelen, nooit zou doen!

Je ziet dat de studenten diverse kennis en vaardigheden hebben moeten ontwikkelen om deze productie kunnen maken. Niet alleen het bedenken en vormgeven van het concept, maar ook Nederlandse schrijfvaardigheden (bijschriften foutloos maken) en geschiedenis (van de kerk en Nijmegen). En natuurlijk met elkaar samenwerken, communiceren met de opdrachtgever, prioriteiten stellen, enzovoorts. De authentieke opdracht heeft ongetwijfeld motiverend gewerkt, vooral nu een regionaal dagblad hier aandacht aan besteedt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *