Virtuele klas-sessie Activerende didactiek en leertechnologie

Dinsdagavond 9 juni 2020 heb ik In het kader van de post-bachelor-opleiding over e-learning van Avans Plus weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie.

Daarvoor hebben we gebruik gemaakt van Zoom, in combinatie met Mentimeter. Ik heb bovendien gebruik gemaakt van een break out sessie (werkt heel fijn binnen Zoom), van chat en van vragen/discussie met behulp van de microfoon (met 16 deelnemers kan dat).

Mijn slides heb ik gebruikt door de presentatie op Slideshare ‘full screen’ via scherm delen, te delen. Een belangrijke beperking daarvan is dat je minder goed zicht hebt op de deelnemers en op de chat. Je moet ‘scherm delen’ beëindigen als je een break out sessie wilt starten. Je moet tussen ‘full screen’ en een gewoon scherm switchen als je wilt wisselen tussen Mentimeter en de presentatie. Je zou ook kunnen werken met verschillende browsers (bijvoorbeeld je presentatie in Firefox en Mentimeter in Chrome). Maar ook dit zijn work-a-rounds. Andere applicaties voor virtual classrooms/webinars bieden de mogelijkheid om presentaties binnen applicatie te gebruiken. Deze zijn wel weer duurder wat betreft licentiekosten.

Na het voorstellen heb ik deelnemers de volgende vraag gesteld, waar ik aan het eind op terug zou komen:

Bedenk één vraag waarmee je kunt checken of een deelnemer aan deze sessie na afloop weet hoe h/zij een onderdeel van de inhoud van de sessie kan toepassen

Tijdens deze virtuele klas-sessie zijn we vervolgens onder meer ingegaan op drie redenen waarom ICT lang niet altijd op een effectieve, leerzame, manier wordt gebruikt:

  1. Blended learning en e-learning worden niet op een goede manier geïmplementeerd. Technische issues zijn daar een voorbeeld van.
  2. Er is sprake van een verkeerd gebruik van technologie of van het onvoldoende benutten van didactische eigenschappen van technologie (zoals een een digitale leeromgeving die vooral wordt gebruikt om materiaal te verstrekken). Ik heb deelnemers in break out rooms laten nadenken over voorbeelden.
  3. Leertechnologie wordt niet op een didactisch goede manier ingebed. Bijvoorbeeld opgenomen hoorcolleges voor deeltijd-studenten (als vervanger van hoorcolleges).

Je zou leertechnologie meer moeten gebruiken voor een activerende didactiek. We weten namelijk mede op onderzoek dat blended learning kan leiden tot goede leerresultaten, maar dat dit afhangt van het toepassen van ‘evidence-informed’ principes.

Daar zijn we vervolgens op ingegaan, aan de hand van bouwstenen voor een effectieve didactiek (Surma cs, 2019) en First Principles op instruction (Merrill, 2002).

  • Lerenden zijn betrokken bij het oplossen van realistische problemen
  • Laat lerenden leerstof actief verwerken (diverse voorbeelden)
  • Nieuwe kennis wordt gedemonstreerd aan de lerende. Duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructies zijn hierbij van belang, inclusief het gebruik van
  • voorbeelden. Ik heb deelnemers in break out sessies laten nadenken over de vraag. Hoe kun je instrueren/demonstreren met behulp van leertechnologie doen?
  • Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie.
  • Lerenden gebruiken leertechnologie om nieuwe kennis toe te passen.
  • Lerenden gebruiken leertechnologie om nieuwe kennis te integreren in de dagelijkse praktijk.
  • Leer lerenden effectief te leren met leertechnologie.

Tenslotte ben ik ingegaan op de wisselwerking tussen leertechnologie en didactiek. Daarbij heb ik onder meer benadrukt dat je niet alleen moet kijken naar welke leeractiviteiten je kunt faciliteren met technologie, maar ook hoe leertechnologieën jou in staat stelt bepaalde leeractiviteiten te ontwikkelen.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *