Het artikel The virtual generation schetst een goed beeld van het gebruik van technologie door jongeren. Het artikel is mede gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 18 duizend jongeren. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat technologie voor het ‘doodgewoon’ is.
They have skills that would have classified them as computer nerds a decade ago, but they don’t regard themselves as technophiles. This is just their country.
Verder beschrijft het artikel onder andere dat jongeren van ongeveer 15 jaar veel met identiteiten experimenteren. Online sociale netwerken zijn daarbij van groot belang. En dat is bepaald niet zonder risico’s, zo beschrijft het artikel. Zo komen psychologen aan het woord die vrezen dat online mistoestanden met betrekking tot sex en geweld tot uiting komen in het ‘echte leven’.
"If that is their sex education, they get a skewed sense of right and wrong, a skewed sense of acceptable conduct, and a hugely skewed sense of what sex is all about. What we are seeing is the potential for a whole generation not to have any idea of normality or of boundaries."
Het artikel illustreert wat mij betreft daarom de noodzaak om binnen het onderwijs expliciet aandacht te besteden aan ICT-competenties, in plaats van ICT-vaardigheden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred, ben wel erg benieuwd wat jij zelf vindt van het identiteiten-vraagstuk. Is meerdere identiteiten een negatief iets?
@ Polle: nee, ik vind experimenteren met meerdere identiteiten op zich niet negatief. Wel kunnen sommige identiteiten zelf ‘negatief’ zijn. Er is niets mis mee om bijvoorbeeld als man in SecondLife net te doen alsof je een vrouw bent. Of dat je als student doet alsof je hoogleraar bent. Maar ik heb meer moeite met neo-nazi’s, pedoseksuelen, seriemoordenaars etc.