Virtual reality voor leren: toepassingen en toegevoegde waarde

De bijdrage Virtual Reality in Education: How VR is Used in Immersive Learning heeft een sterk introducerend karakter en irritant overdreven juichende toon. Toch bevat deel twee van dit artikel interessante informatie over de manier waarop en redenen waarom je virtual reality (VR) voor leren kunt inzetten.

Voorbeeld HubsDe bijdrage start met een beschrijving van wat VR is en hoe VR technisch werkt. De auteur onderscheidt VR ook van augmented reality:

the key difference is that AR incorporates your real surroundings, whereas VR is made up entirely of virtual information.

De term ‘mixed reality’ wordt ook kort toegelicht. Mixed reality maakt interactie tussen de virtuele omgeving en de echte wereld mogelijk. De Hololens van Microsoft is daar een voorbeeld van. Verder gaat de auteur summier in op technology enhanced learning.

Het meest interessante van deze bijdrage -als je door de superlatieven heen prikt- zijn de toepassingen en beschrijving van de toegevoegde waarde van VR:

  • VR kan volgens de auteur het verlies aan sociale interactie bij online leren tegengaan en daarmee het welzijn van lerenden positief beïnvloeden. Onder de noemer ‘SocialVR’ zijn tools zoals VRroom van ClassVR beschikbaar waarmee je een virtuele ruimte voor samenwerking kunt creëren. Lerenden kunnen daar met elkaar in contact komen, en vrijuit met anderen praten dankzij de VR-headset. Er is sprake van een groter gevoel van ‘social presence’, in vergelijking met videoconferencing.
  • Uit een onderzoek van de University of Warwick bleek dat lerenden studiemateriaal beter onthouden als deze via VR wordt gepresenteerd. Volgens de auteur komt dat omdat lerenden leerinhouden beter onthouden als zij deze ervaren. Je leert meer over piramides door er door heen te lopen dan door er over te lezen of horen. Dit is wat  mij betreft overigens afhankelijk van de vraag of je tijdens het ‘lopen’ relevante informatie krijgt aangereikt (inclusief verwerkingsopdrachten). Respondenten in de studie gaven aan sterkere positieve emoties en minder negatieve emoties te hebben na het gebruik van de VR-headsets, in vergelijking met tekstboeken en video’s.
  • Met ‘VR-leren’ kunnen lerenden complexe gebieden en omgevingen ervaren die normaliter niet of minder toegankelijk zijn. Daarbij kan het gaan om locaties waar ook ter wereld, gebeurtenissen in het verleden (converseren met historische figuren), of musea. Op het gebied van biologie kun je gevaarlijke dieren van dichtbij bestuderen, of de anatomie van het lichaam. Met behulp van VR kunnen lerenden ook scheikunde-experimenten uitvoeren met potentieel gevaarlijke stoffen in een veilige omgeving.
  • Buiten het reguliere onderwijs kun je ook denken aan brandoefeningen of aan het leren werken met kostbare grondstoffen of dure en kwetsbare apparaten.
  • De Amerikaanse luchtmacht gebruikt VR binnen pilotentrainingen (basisopleiding).
  • Binnen chirurgie-opleidingen wordt VR gebruikt om operaties te oefenen. Daarbij maakt men volgens de auteur gebruik van haptische technologie om het gevoel en de aanraking van echt bot, weefsel en spieren na te bootsen.
  • Dankzij VR is het mogelijk om bouwplannen gedetailleerd te laten zien. Deze plannen kunnen daardoor grondig worden bestudeerd. Werknemers zijn in staat hun projecten te visualiseren voordat ze eraan werken.

De auteur bespreekt ook enkele headsets in het kort.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hé Wilfred,
    Ik werk in het mbo. Leidt onderwijsassistenten op.

    Kan deze technologie een klas nabootsen? Kan degene met bril het effect van interventies ervaren?

  2. Dag Jos,

    Ik bestaan ook toepassingen om bijvoorbeeld spreken in het openbaar te oefenen. Dus een klas nabootsen kan op zich ook. je moet je hierbij wel altijd afvragen of je met andere leeractiviteiten en andere leertechnologieën niet hetzelfde doel kunt bereiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *