ScienceDaily besteedt aandacht aan een recent onderzoek naar het gebruik van virtual reality (VR) bij het succesvol doceren van praktische levensvaardigheden aan mensen met een verstandelijke beperking.
Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van de University of South Australia, vergeleek de effectiviteit van VR-headsets met niet-immersieve virtuele omgevingen op tablets. Zesendertig volwassenen met een verstandelijke beperking namen deel aan twaalf virtuele trainingssessies, waarbij ze leerden afval te scheiden. De resultaten tonen aan dat de groep die immersieve VR-headsets gebruikte, significant beter presteerde in de praktijk dan degenen die een tablet gebruikten voor de training.
De onderzoekers stellen dat mensen met een verstandelijke beperking vaak meer tijd nodig hebben om concepten te begrijpen en te visualiseren. VR-headsets bieden de mogelijkheid om realistische werelden te ervaren en hands-on te leren. Dit lijkt effectiever te zijn voor deze doelgroep dan passieve leermethoden. Bovendien bleken deelnemers aan de VR-groep tot een week na de training beter afval te scheiden.
Een belangrijk voordeel van immersieve VR is bovendien dat het lerenden in staat stelt activiteiten te ervaren in een veilige, gecontroleerde omgeving waarin zij oefeningen vaak kunnen herhalen. Dit heeft vooral toegevoegde waarde omdat praktijkgerichte leermogelijkheden voor mensen met een verstandelijke beperking vaak beperkt zijn vanwege veiligheidsrisico’s, tijdsbeperkingen en gebrek aan getraind personeel.
Bij VR kan ‘cybersickness’ een potentieel nadeel zijn. In dit onderzoek rapporteerde echter slechts één deelnemer kortstondige duizeligheid. De meeste deelnemers vonden de VR-technologie plezierig, al waren er aarzelingen bij het eerste gebruik van de headsets.
De onderzoekers wijzen erop dat immersieve VR-training ook kan worden ingezet voor het aanleren van andere basisvaardigheden, zoals koken, keukenveiligheid, persoonlijke hygiëne, navigatie in het openbaar vervoer en sociale vaardigheden. Virtual reality kan mensen met een verstandelijke beperking ook voorbereiden op zorggerelateerde interacties, om zo angst en stress rond doktersbezoeken te verminderen.
Mijn opmerkingen
De onderzoekers hebben de VR-training niet vergeleken met een fysieke training. Maar zoals gezegd: het is niet altijd mogelijk om met behulp van een trainer van vlees en bloed dergelijke vaardigheden herhaaldelijk te oefenen. Uiteraard is de omvang van de doelgroep beperkt. Ook is het interessant om te kijken naar de echt lange termijn effecten van deze aanpak, en niet alleen naar het effect na een week. Bovendien moet je de kans van het ‘novelty effect‘ niet helemaal uitvlakken: het feit dat VR nieuw voor deze doelgroep was, kan aan een positieve ervaring bijdragen. Dit effect vlakt na verloop van termijn af. Uiteraard zijn de VR-headsets ook nog steeds betrekkelijk kostbaar, net als het ontwikkelen van educatieve VR-programma’s.
Toch vind ik dit onderzoek zeker de moeite waard. Vooral omdat onderzoek gedaan is naar het gebruik van technologie voor het leren van deze specifieke doelgroep.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie