Onderzoek van de universiteit van Californië laat zien dat mensen een vreemde woordenschat beter onthouden als de lessen worden geassocieerd met specifieke omgevingen. Wanneer virtual reality wordt gebruikt voor taalonderwijs, blijken context en realisme van belang te zijn voor het onthouden van woorden in een andere taal.
De onderzoekers vroegen 48 Engelssprekende deelnemers om te proberen 80 woorden te leren in twee fonetisch vergelijkbare Afrikaanse talen, terwijl ze door virtual reality-omgevingen navigeerden. De onderzoekers wilden weten of het leren van vreemde talen in een VR-omgeving het onthouden kan verbeteren, vooral wanneer twee sets woorden met elkaar kunnen interfereren.
De deelnemers droegen VR-headsets en navigeerden door een van de twee beschikbare VR-omgevingen waar ze konden klikken om de namen te leren van voorwerpen die ze tegenkwamen. Sommige deelnemers leerden beide talen in dezelfde VR-omgeving; anderen leerden één taal in elke omgeving. De deelnemers navigeerden in de loop van twee dagen vier keer door de virtuele werelden en spraken de vertalingen hardop uit. Een week later maakten de deelnemers een quiz waarin gekeken werd hoe goed de deelnemers worden onthouden hadden. De onderzoekers hebben ook scans gemaakt van het brein.
Interessante bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- De context waarin we dingen leren kan ons helpen deze dingen beter te onthouden.
- Proefpersonen die elke taal in zijn eigen unieke context hadden geleerd, haalden minder woorden door elkaar en konden zich 92% van de geleerde woorden herinneren. Deelnemers die beide sets woorden in dezelfde VR-context hadden geleerd, verwarden daarentegen vaker termen tussen de twee talen en onthielden slechts 76% van de woorden.
- Een belangrijke voorspeller van het vermogen om het geleerde te onthouden, bleek de mate waarin deelnemers zich ondergedompeld voelden in de VR-wereld.
- Deelnemers onthielden vreemde woorden beter naarmate het brein van een persoon in staat was het unieke activiteitspatroon te reconstrueren dat bij de leercontext hoorde.
- Als je hetzelfde leert in dezelfde omgeving, leer je heel snel leert. Normaliter kun je snel leren, maar moeten hebben je het geleerde te herinneren. Binnen de betreffende VR-omgeving leer je snel en effectief.
- Uit de scans bleek dat deelnemers nadachten over de context waarin ze woorden hadden geleerd, terwijl ze zich de woorden probeerden te herinneren.
- VR kan leren verbeteren als het overtuigend wordt uitgevoerd en als verschillende talen of schoolvakken worden onderwezen in zeer verschillende omgevingen.
- De onderzoekers verwachten dat hun bevindingen ook relevant zijn voor andere domeinen dan vreemde taalverwerving. Patiënten zouden bijvoorbeeld instructies van artsen beter kunnen onthouden.
De onderzoekers stellen ook dat naarmate VR-technologie alomtegenwoordiger en betaalbaarder wordt, het gemakkelijker worden om unieke en rijke contexten voor het onderwijs te creëren waarin lerenden op afstand kunnen leren (al vraagt het ontwerpen en ontwikkelen van dergelijke contexten ook de nodige expertise). Uiteraard kun je ook nadenken over mogelijkheden om een vergelijkbare context te creëren met behulp van een meer toegankelijke technologie dan VR. Al heeft het immersieve karakter van VR wel bijzondere eigenschappen.
Dit is ook een belangrijk onderzoek, ondanks beperkingen zoals een beperkte doelgroep en het kunnen reproduceren van een beperkte woordenschat. Dikwijls blijkt bij onderzoek naar virtual reality niet gekeken te worden naar de gevolgen voor leerresultaten, al wijzen sommige onderzoeken van de universiteiten van Maryland, Osnabrück, Warwick en een review studie naar virtual reality binnen het medisch onderwijs wel op de positieve invloed van virtual reality op onthouden en op leerresultaten (Rubens, 2022). Verder vind ik de relatie tussen tweede taalverwerving en virtual reality bijzonder.
Zie ook het onderzoeksartikel: Essoe, J.KY., Reggente, N., Ohno, A.A. et al. Enhancing learning and retention with distinctive virtual reality environments and mental context reinstatement. npj Sci. Learn. 7, 31 (2022). https://doi.org/10.1038/s41539-022-00147-6
Rubens, W. (2022). De toegevoegde waarde van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs. De Learning Correspondent, juni 2022.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie