Vine wordt vast een hit. Maar ook voor e-learning?

Deze week lanceerde Twitter de nieuwe videoservice Vine. Biedt deze toepassing kansen voor e-learning?

Het zal menig lezer van deze blog niet ontgaan zijn. Twitter heeft deze week Vine gelanceerd: een gebruikersvriendelijke service waarmee je video’s van zes seconden kunt maken en via sociale netwerken (zoals Twitter) kunt delen.

Vine maakt daarmee deel uit van één van de belangrijkste internettrends van de afgelopen jaren: dankzij breedbandtechnologie, platforms als Vimeo en YouTube, en diverse handige tools (denk aan de camera op je smartphone) is het nu erg eenvoudig om video’s te maken, bewerken en te delen. Online video wordt dan ook vaker gebruikt voor leerdoeleinden.

Gaat dat ook voor Vine gelden? Ik denk dat Vine prima gebruikt kan worden om lerenden korte video’s te laten maken (hoe woon ik, waar werk ik, wat is mijn leefomgeving). Ook zeggen beelden vaak meer dan woorden, en kun je Vine gebruiken om visuele ervaringen vast te leggen en te delen: de bonte specht die je tijdens een wandeling tegen komt, of de dravende kudde paarden die je vanuit de trein ziet. Het is een behoorlijke uitdaging om dat in zes seconden te kunnen doen. Human-Computer Interaction-specialist Scott Klemmer zegt hierover:

“One of the things we know about creativity is that constraints are essential for getting people to do creative stuff. If you come up with the right constraints, that’s a benefit, not a drawback. And nobody knows that better than Twitter, where their 140-character constraint really created a whole new medium in a lot of ways.”

Twitter heeft laten zien dat het mogelijk is om kort en bondige boodschappen in te zetten voor leren. Tegelijkertijd heeft Twitter beperkingen als het gaat om leren. Het is bijvoorbeeld lastig om in 140 tekens verdiepend te leren. Vine heeft -verwacht ik- dezelfde mogelijkheden en beperkingen. Je kunt lerenden prima korte video’s laten maken, waarbij een groot beroep wordt gedaan op creativiteit. Maar lerenden hebben niet de mogelijkheid om echt de diepte in te gaan.

Daarnaast is zes seconden erg kort voor het overbrengen van inhoudelijke boodschappen door docenten. Brian Kelly’s blogpost illustreert dat wat mij betreft. Dat hoeft uiteraard ook niet. Leren is immers meer dan zenden en het consumeren van informatie. Kelly’s bijdrage laat ook zien dat Vine echt een ander concept is. Hij probeert Vine te gebruiken op een manier waar deze nieuwe videoservice niet voor is bedoeld (en is vervolgens teleurgesteld).

Ik ben dus erg benieuwd of Vine een duurzame hit wordt of toch een hype blijkt te zijn. En of lerenden en docenten in staat zijn nog andere creatieve toepassingen van Vine voor leren te bedenken. Wij hebben er in elk geval weer een nieuwe tool in onze gereedschapskist bij gekregen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *