Onderstaande blogpost heb ik voorgedragen bij de opening van het congres e-learning in de zorg, dat vandaag wordt gehouden.
"Vind het wiel niet opnieuw uit!"
Aldus de aanhef van de website van het congres E-learning in de zorg. Ik kan me hier niet in vinden. Daarmee wordt m.i. namelijk onterecht gesuggereerd dat de oplossing van Cello of het LUMC ook geschikt is voor andere zorginstellingen. Je zou er herhaling van fouten mee kunnen voorkomen. Of zoals Johan Cruijff ooit sprak: "voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet".
Maar onze Johan heeft ook laten zien hoe belangrijk context is. Briljant voetballen is wat anders dan briljant besturen. Onze Johan weet er inmiddels alles van.
Pas dus op met het kopiëren van best practices. Want hoe leerzaam is plagiaat? Jouw organisatie heeft andere redenen om e-learning toe te passen. Jullie visie op leren komt niet overeen met de opvattingen van je concullega. De structuur van jullie organisatie ziet er anders uit, en dat geldt ook voor je leercultuur en je technische infrastructuur. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de e-learning readiness van jullie collega's.
Bovendien: veel organisaties, die e-learning hebben ingevoerd, zouden nu heel andere keuzes maken. Zowel wat betreft technologie, leerinhouden als veranderaanpak. Er is weinig 'evidence' op het gebied van e-learning. Maar dit weten we zeker!
Vind dus vooral zelf het wiel uit. Maar leer wel van elkaar. Reflecteer op ervaringen van anderen, stel kritische vragen, durf de grenzen van je eigen sector op te zoeken en er over heen te stappen. Realiseer je dat de invoering van e-learning voor 80% uit verandermanagement bestaat. Bedenk ook dat beslissers die onmiddellijk bij de start van de invoering van e-learning om een doortimmerde businesscase vragen, e-learning vermoedelijk niet zien zitten (maar dat niet durven toegeven).
Verlaat jouw e-learning comfort zone en deel met elkaar. Tijdens de Online Educa Berlijn, een week geleden, noemde Euro-commissaris Neelie Kroes 'delen' niet voor niets de beste voorwaarde voor competitie.
Ik wil jullie daarom tot slot enkele vragen mee geven, die je jezelf tijdens deze conferentie kunt stellen:
- voor welk probleem is dit een oplossing?
- welke leerresultaat bereik ik met…?
- wat zijn de business drivers van deze organisatie om … in te voeren?
- wat is nu echt de relatie tussen doel en resultaat?
- had ik een andere keuze gemaakt? welke? met welke reden?
- wat zijn de 20% belangrijkste factoren die 80% van het succes van initiatief x bepalen?
- wat vertel ik mijn naaste collega over dit initiatief?
- welke tip kan ik deze organisatie geven?
- zou ik dit initiatief nomineren voor de Nederlandse e-learning award? En zo ja: als best practice, innovatieve benadering of als jong talent?
Ik wens jullie dan ook veel leerplezier.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie