Het afgelopen jaar zijn weer diverse onderzoeken op het gebied van onderwijs gepubliceerd. Een aantal heeft ook betrekking op ‘technology enhanced learning’.
Youki Terada vat voor Edutopia vijftien belangrijke onderwijsonderzoeken uit 2016 samen. Terada beschrijft alleen de belangrijkste conclusies. Je krijgt dus geen zicht op de gehanteerde onderzoeksmethodes, en de kwaliteit van de onderzoeken in het algemeen. En eerlijk gezegd heb ik niet de moeite genomen te kijken naar de status van de tijdschriften.
Enkele conclusies zijn in elk geval.
- Veel mensen worden docent vanuit altruïstische motieven (verschil maken in het leven van anderen, lerenden helpen hun potentieel te benutten).
- Als lerenden -met name de minder presterende lerenden- leren hoe beroemde wetenschappers hebben geworsteld met leren dan neemt hun geloof in eigen kunnen en hun motivatie toe. Het leidt ook tot hogere cijfers voor ‘science’.
- Veel lerenden vinden het moeilijk om online informatie op waarde te schatten (bijv. gesponsorde artikelen te onderscheiden van echte artikelen).
- Een grote groep docenten ervaart stress. Dit is gelinkt aan slechte doceerprestaties, een groot verloop en slechte leerprestaties. Veel scholen hebben echter met succes programma’s ontwikkeld waarmee zij stress kunnen reduceren.
- Leren waarbij gebruik wordt gemaakt van games kunnen tot betere prestaties leiden omdat competitie tussen lerenden hun vermogen om zich te focussen bevordert en hun werkgeheugen versterkt.
- Als docenten leerlingen positief benaderen, hen vertrouwen geven en empathie tonen, dan wordt de relatie tussen docenten en lerenden verbeterd. Dit leidt tot veel minder schorsingen.
- De beste onderwijssystemen hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken: een krachtig vroegschools programma, professionele docenten van hoge kwaliteit, krachtige loopbaanprogramma’s en programma’s op het gebied van technisch onderwijs en grote afstemming tussen voortgezet onderwijs en college/loopbaan doelen.
- Arme lerenden met een growth mindset presteren net zo goed als rijke lerenden met een fixed mindset. Het hebben van een growth mindset kan de invloed van armoede op leerprestaties compenseren.
- Eén-op-één laptopprogramma’s kunnen leiden tot betere scores op verschillende vakgebieden, en bevorderen eveneens vaardigheden zoals problemen oplossen of technisch handelen.
Een aantal van deze conclusies sluit aan bij wat we al een tijdje weten. Dat geldt bijvoorbeeld voor het onderzoek naar informatievaardigheden van lerenden, het onderzoek naar de kracht van het positief benaderen van lerenden of voor de gemeenschappelijke kenmerken van kwalitatief goede onderwijssystemen. Andere conclusies zijn wel redelijk nieuw. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit eerder een uitgebreide review over onderwijs naar één-op-één laptopprogramma’s gezien (met positieve effecten). Uiteraard zijn diverse factoren van invloed op deze positieve effecten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie