Vijf onderdelen voor blended learning (#in)

Edutopia biedt zelden verdiepende informatie over ICT in het onderwijs. Dat geldt ook Blended Learning: Combining Face-to-Face and Online Education van Heather Wolpert-Gawron. Ik vind haar bijdrage toch de moeite waard omdat zij hierin goed na probeert te denken over een mix van online en face-to-face leren, die uit vijf stappen bestaat:

  1. Begin je onderwijs, indien mogelijk, altijd met een face-to-face sessie waarin lerenden en de onderwijsgevende een 'gezicht' krijgen, en verwachtingen omtrent het leren helder kunnen worden gemaakt.
  2. Beoordelingen vinden bij voorkeur face-to-face plaats. Bij online beoordelen moet sprake zijn van een duidelijk afgebakende tijdsperiode. Wolpert-Gawron heeft overduidelijk de klassieke toetsen voor ogen.
  3. Organiseer ook synchrone online sessies.

    This is one of the methods in which adults can model a standard of online conversation. It is also about accountability a vital way to help build community.

  4. Differentieer de wijze waarop content wordt geleverd, en discussies worden gevoerd. De auteur maakt hierbij m.i. de fout dat zij te veel uitgaat van de technologische platforms en minder het accent legt op didactische werkvormen.
  5. Houd de omvang van je groep beperkt. Feedback geven kost online ook tijd. De auteur stelt terecht:

    there is no escaping the fact that the more students per teacher, the less individualization per student.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Ik ben zelf een grote aanhanger van online beginnen.. Het begin is altijd belangrijk voor het soort communicatie en interactie dat je in de groep inslijt. Het kan voordelen hebben dat dit online is, omdat dit vaak de onbekendere communicatie is.. .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *