Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel vijf toepassingsmogelijkheden van blockchain die de potentie hebben om de educatieve sector -daar gaan we weer- ‘revolutionair’ te veranderen.
Het belangrijkste voordeel van het educatieve gebruik van blockchain is volgens de auteur de beveiliging van gegevens en de mogelijkheid om gegevens te beschermen, zelfs als binnen de blockchain een specifiek knooppunt wordt gecompromitteerd. Blockchain-technologie bevordert transparantie en controleerbaarheid. De toepassingsmogelijkheden zijn dan:
Smart contracts voor cursussen en opdrachten
Deze slimme contracten worden volgens Purohit gebruikt voor het ontwikkelen en verzorgen van cursussen en lessen. Als een lerende voldoet aan de nodige voorwaarden, dan wordt de cursus automatisch gegeven en kan de lerenden deze het eigen tempo volgen. Het slimme contract bevat beperkingen van een opdracht, alsook de vervaldatum en de deadline voor de beoordeling. Mijn opmerking: reguliere leermanagementsystemen maken dit al mogelijk. Overigens geloof ik niet in kwalitatief hoogwaardige online cursussen die automatisch worden gegeven. Begeleiding en beoordeling blijft vooralsnog grotendeels mensenwerk.
Diploma’s, rapporten, en papierwerk
Blockchain-technologie wordt gebruikt voor het chronologisch vastleggen van diploma’s, certificaten en volgens de auteur zelfs opdrachten. Je raakt deze data nooit meer kwijt. Mijn opmerking: het lijkt me overdreven om als lerende uitwerkingen van opdrachten voor de eeuwigheid vast te leggen.
Stimulering van onderwijs
Docenten kunnen lerenden volgens Purohit motiveren door hen te belonen met cryptocurrencies als ze goed presteren of een specifiek hoofdvak voltooien. Mijn opmerking: ik neem aan dat de auteur hierbij doelt op badges of microcredentials, en niet op geld. Lerenden financieel belonen als docent is m.i. verboden en is ook absurd. Niet alles wat kan, moet je ook willen.
Stroomlijnen van het betalen van collegegeld
Blockchain-technologie kan het betalen van collegegeld stroomlijnen en eenvoudiger maken omdat lerenden rechtstreeks aan een onderwijsinstelling betalen. Dit zou volgens de auteur weleens kunnen leiden tot minder administratieve uitgaven en mogelijk zelfs lagere collegegeldtarieven. Mijn opmerking: mag dit wettelijk gezien zo maar?
Universele toegang en lagere kosten
Blockchain-technologie kan universele toegang bieden tot open leermaterialen zoals boeken, podcasts en films in het publieke domein, die vrij te gebruiken en te herdistribueren zijn. Mijn opmerking: waarom zou je hier blockchain-technologie voor gebruiken? Dit kan al, maar gebeurt nog in beperkte mate. Bovendien leidt technologie alleen niet tot meer toegankelijkheid van leermaterialen.
Mijn conclusie
Het veilig en transparant opslaan en toegankelijk van certificaten en diploma’s is nog steeds de grootste toegevoegde waarde van blockchain-technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Ik verwacht niet dat deze technologie zal leiden tot een ‘revolutie’ op het gebied van leren, opleiden en onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie