Binnen het onderwijs zetten leidinggevenden de laatste tijd steeds vaker hun kaarten op meer autonome teams, om onderwijsontwikkeling vorm te geven. Er zijn echter vijf factoren die teamontwikkeling kunnen frustreren, schrijft Paulien van Bilsen:
- Gebrek aan vertrouwen. Teamleden durven fouten bijvoorbeeld niet toe te geven, en ook geen hulp vragen. Je kunt vertrouwen creëren door teamleden elkaar beter te laten leren kennen (persoonlijke band ontwikkelen).
- De angst voor conflicten. Productieve conflicten (geen destructieve conflicten) zijn belangrijk voor duurzame relaties. Herken onvrede en moedig productieve conflicten aan.
- Gebrek aan betrokkenheid. Laat mensen hun zegje doen, en noteer de besluiten, die zijn genomen, na afloop op een flip.
- Medewerkers ontlopen hun verantwoordelijkheid. Zij zijn bereid om elkaar aan te spreken op prestaties of gedrag. Dit kun je volgens Van Bilsen bevorderen door doelstellingen en maatstaven, waarop teamleden allemaal kunnen worden aangesproken, te publiceren.
- Er is onvoldoende aandacht voor resultaten. Maak daarom resultaten publiekelijk, en laat teams zich in het openbaar vastleggen op te bereiken resultaten.
Zo simpel kan leiding geven soms zijn…..
Update: 23 uur
Via twitter (@LudyBronsema) werd ik er op gewezen dat deze factoren oorspronkelijk afkomstig zijn van Patrick Lencioni: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Five_Dysfunctions_of_a_Team
Van Bilsen vermeldt deze bron niet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Beste Wilfred,
Even teruggaand naar de oorspronkelijke bron: http://www.leaufort.nl/nieuws/10-toppers-in-huis-maar-opgeteld-niet-beter
Door mij zijn geen factoren opgesomd die de teamontwikkeling frustreren. Dit is door een medewerker van de site samengesteld, onder de naam Paulien van Bilsen.
Met vriendelijke groet,
Paulien van Bilsen