Volgens Tom Haskins wordt het succes van een persoonlijke leeromgeving (PLE) bepaald door vier met elkaar samenhangende processen.
- De lerende is intrinsiek gemotiveerd (het onderwijs stoelt nu vaak op extrinsieke motivatie)
- RSS feed learning. Je leert niet langer van experts, maar via RSS-feeds waarin je de ontwikkeling van gedachten ziet.
- Common grounding. Je leert samen met anderen, op gelijke basis, waardoor een gemeenschappelijke kennisbasis ontstaat.
- Het genereren van content, via conversaties en onderzoeken.
Ik heb mijn twijfels. Je kunt de motivatie van lerenden ook stimuleren. En dat doe je onder meer door leeromgevingen te personaliseren. Het is belangrijk dat lerenden gemotiveerd zijn, want anders leren ze niet. Maar daarmee onderscheidt een PLE zich niet van andere leersituaties.
Verder overschat Haskins m.i. het leren via RSS-feeds. Ja, het is mogelijk om de ontwikkeling van gedachten te volgen. Maar ik vind het al knap dat je er in slaagt je eigen gedachtenontwikkeling te volgen. Laat staan van al die andere auteurs en commentatoren. Dankzij RSS pik je snel ‘krenten uit de pap’. Maar het is ondoenlijk om al die feeds ècht te volgen. Feeds bevatten informatie. Pas als je er wat mee doet, zijn ze leerzaam. Bovendien vind ik die RSS feeds te ongestructureerd. En de meeste lerenden hebben structuur nodig om goed te kunnen leren. De overige twee processen zijn wel belangrijk, maar volgens mij ook niet typerend voor een PLE.
Als je het mij vraagt is het persoonlijke karakter, de mogelijkheid om de leeromgeving zelf mede vorm te geven, dé pijler van een PLE.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie