Vier in Balans editie 2009 is uit

Via Twitter werd ik net geattendeerd op de nieuwste editie van de Kennisnet-publicatie Vier in Balans, editie 2009: de jaarlijkse monitor van de stand van zaken van ICT in het onderwijs.

Ik heb net de samenvatting gelezen, en kan me niet aan de indruk onttrekken dat er op hoofdlijnen weinig is veranderd ten opzichte van de vorige editie:

  • Docenten en schoolmanagers staan positief tegenover de mogelijkheden en opbrengsten van ICT.
  • De invoering van ICT in het onderwijs verloopt langzaam, maar gestaag. Er is sprake van een geleidelijke ontwikkeling, niet van transformatie van de inrichting en organisatie van leerprocessen.
  • Bij docenten speelt kennisoverdracht een grotere rol dan kennisconstructie. ICT kan volgens docenten en schoolmanagers een belangrijke rol spelen bij de vormgeving van leerprocessen die meer uitgaan van kennisconstructie.
  • Docenten hebben "behoefte aan een breed gedragen ict-visie die in gezamenlijkheid door management en onderwijsteam is ontwikkeld" (p. 8). Tegelijkertijd wordt deze ambitie op beperkte schaal waargemaakt, en is er op veel scholen sprake van discrepatie tussen plannen en uitvoering.
  • Slechts de helft van de docenten is bekwaam op het gebied van digitale didactiek.
  • Er zijn grote verschillen tussen leerlingen als het gaat om ICT- en informatievaardigheden. Veel scholen werken niet systematisch aan het ontwikkelen van informatievaardigheden van leerlingen.
  • Er wordt (nog steeds) geklaagd over een gebrek aan bruikbaar digitaal leermateriaal, volgens Kennisnet één vier cruciale randvoorwaarden waardoor de meerwaarde van ICT voor het onderwijs tot z'n recht komt.
  • Er is fors geïnvesteerd in de ICT-infrastructuur, maar toch hebben vooral docenten nog wensen op dit vlak (o.m. ondersteuning).
  • Schoolmanagers en docenten hebben verschillende opvattingen over de prioriteiten die gelegd moeten worden als het gaat om ICT in het onderwijs. Volgens Kennisnet ligt de oplossing voor deze tegenstelling in de afstemming tussen de vier cruciale randvoorwaarden. Zij pleiten voor leiderschap en het faciliteren van samenwerking.

Er is dus nog voldoende werk aan de winkel!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *