Je hebt verschillende indelingen als het gaat om wat professionals moeten leren en op welke manier. Graham Attwell schrijft over four domains of learning (of four development domains).
Ik ben zelf bijvoorbeeld erg gecharmeerd van de benadering van integrale beroepsvorming (pdf) waarbinnen de samenhang tussen drie domeinen van beroepsvorming wordt benadrukt.
- vakbekwaamheid,
- beroepsethiek,
- beroepscultuur.
De indeling van de vier domeinen is niet van Graham zelf, hoewel een verwijzing naar het originele artikel ontbreekt. Het oorspronkelijke artikel is schijnbaar geschreven ten behoeve van de EmployID MOOC on the Changing World of Work, waar Graham één van de docenten van is geweest.
De volgende domeinen worden onderscheiden:
a) Relational development
Dit is in feite de ontwikkeling van relaties met anderen, socialisatie en leren van elkaar. Thuis raken in een beroepscultuur valt hier m.i. ook onder. Binnen dit domein leer je volgens de auteurs vooral door te interacteren met anderen. Deze ontwikkeling gaat vaak gepaard met andere activiteiten. De ontwikkeling ervan wordt ook ondersteund door meer formele manieren van leren.
b) Cognitive development
Dit is vooral het ontwikkelen en up to date houden van vakkennis (tot het niveau van meesterschap) en het ontwikkelen van denkvaardigheden (zoals evalueren en verbanden aan kunnen brengen). Dit doe je via onderwijs, opleiden, trainen, maar ook via werkplek kleren (denk aan de meester-gezel-constructie).
c) Practical development
Het ontwikkelen van praktische beroepsvaardigheden. Dat doe je vooral door te doen, door het uitvoeren van uitdagende taken, door het opdoen van ervaringen. Attwell geeft hierbij aan dat het hierbij ook gaat om relaties, identiteit en cognitieve ontwikkeling.
but there is value in drawing attention to this idea, even if conceptually it is a different order to the other forms of development highlighted in this representation of learning as a process of identity development.
Kritisch onderzoeken en innoveren maken hier ook deel van uit, net als het plannen en voorbereiden van werkzaamheden.
The ultimate goal may be vocational mastery, with progressive inculcation into particular ways of thinking and practising, including acceptance of appropriate standards, ethics and values, and the development of particular skill sets and capabilities associated with developing expertise.
d) Emotional development
Dit is het betekenis geven aan jouw gevoelens en aan de gevoelens van anderen. Dit heeft ook te maken met betrokkenheid, mindsets en volgens Attwell zelfs met mindfulness. Ook heeft dit te maken met identiteitsontwikkeling. Je leert dit “through engagement” en via reflectie (dat leidt tot zelfbegrip).
Dit laatste klinkt m.i. nogal vaag. Toch kan ik me er wat bij voorstellen. Persoonlijke ervaringen en drijfveren kunnen leiden tot een bepaalde betrokkenheid en gedrevenheid bij opdrachten en taken. Je ontwikkelt deze betrokkenheid en gedrevenheid door na te denken over de relatie tussen je drijfveren en je werk.
Deze indeling is m.i. herkenbaar, waar ook nogal op een abstract niveau geformuleerd. De vier domeinen onderstrepen wel de complexiteit van leren en ontwikkelen. Je moet er voor waken om bijvoorbeeld eenzijdig aandacht te besteden aan cognitieve ontwikkeling of om juist vakkennis onvoldoende belangrijk te vinden. Verder maakt deze indeling duidelijk dat ‘leren en ontwikkelen’ uit tal van dikwijls met elkaar samenhangende leeractiviteiten en leerstrategieën bestaat. Er is ook sprake van onderlinge samenhang tussen de domeinen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie