Vier benaderingen van onderwijsinnovatie (#in #oeb10)

De plenaire sessies van de Online Educa Berlijn staan ook online. Daarom was ik vanmiddag toch in staat om de keynote van Charles Leadbeater bekijken.

Ik vond het een mooie keynote. Aan de hand van een aantal cases uit ontwikkelingslanden illustreerde Leadbeater:

  • Education plus technology equals hope. Heel veel mensen hebben hoge verwachtingen van het gebruik van technologie in het onderwijs (om onderwijs te verbeteren, en toegankelijker te maken).
  • Wereldwijd heeft men een sterk geloof in de kracht van onderwijs (Education is a global religion).
  • Wereldwijd is er grote kritiek op het onderwijs (Education is completely disfunctional).

Leadbeater beschreef in zijn keynote vier benaderingen van onderwijsinnovatie. Hij onderscheidde deze benaderingen op basis van de variabelen 'locatie' (mate van georganiseerdheid) en type innovatie (duurzaam/geleidelijk vs disruptief/ontwrichtend). De vier benaderingen zijn dan:

  1. Improve. Het bestaande verbeteren. Bijvoorbeeld door onder meer te investeren in de kwaliteit en motivatie van docenten. Deze benadering is in de Westerse wereld erg populair.
  2. Reinvent. Oftewel radicaal andere scholen oprichten. Leadbeater gaf daarbij aan dat deze vernieuwingsscholen met elkaar gemeen hebben dat sprake is van co-creatie (leren met docenten, niet van). 'Reinvent' is een complexe innovatie.
  3. Supplement. Hierbij wordt vooral gefocust op sociale en emotionele condities voor leren. Bijvoorbeeld community development, in aanvulling op traditioneel leren. In ontwikkelingslanden komt deze innovatie veel voor.
  4. Transform. Hierbij is sprake van volledig nieuwe manieren van leren (pull not push). Motivation is daarbij sleutelwoord (intrinsiek en extrinsiek). Leren staat niet eens voorop. Maar bijvoorbeeld sport of muziek. Leadbeater spreekt daarom van "learning through…". muziek. Het experiment The hole in the wall van Sugata Mitra is daar een voorbeeld van.

Typenondwinnovatie
 
 
Op basis van de voorbeelden vroeg ik me af of wij in de Westerse wereld niet te zelfgenoegzaam zijn om onderwijs radicaal te vernieuwen. In vergelijking met ontwikkelingslanden kennen wij een gering gevoel van urgentie voor onderwijsinnovatie. 

Tenslotte benadrukte Charles Leadbeater het belang van een systematische aanpak, en veel empathie.

Dia1

De presentatie kun je hieronder bekijken.

Get Microsoft Silverlight
Click here to use the legacy Internet Explorer only version if you cannot install Silverlight.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *