Als je wilt innoveren, is passie van groot belang. Je moet er echter voor waken om passie te verwarren met competentie. Dat stelt Scott Anthony. Wat mij betreft kun je ook geen passie hebben zonder inhoudelijk competent te zijn.
Grote vernieuwers als Steve Jobs zijn zo gepassioneerd, dat het grenst aan een dogma. Zonder passie is geen sprake van gedrevenheid, en komen echte innovaties niet van de grond. Anthony stelt:
Passion is necessary to keep pushing when the punch inevitably lands.
Zonder passie kun je nooit iets wezenlijks anders doen. Passie en intuïtie helpen ontwrichtende innovaties van de grond te komen. Daarnaast is competentie of bekwaamheid ook van groot belang. Bekwaamheden zorgen er namelijk voor dat door passie gedreven innovatie impact heeft.
Scott Anthony spreekt daarbij van “innovation bipolarity“:
“the ability to hold two opposed ideas in the mind at the same time and still retain the ability to function.”
Je moet bijvoorbeeld oog hebben voor reële risico’s, en aan kunnen geven wat je doet om ze te hanteren.
Een overigens waardeloze oud-leraar Nederlands van me gaf vroeger al aan dat inspiratie niet voldoende is om te presteren, maar dat transpiratie ook noodzakelijk is (hij vond vooral ’transpiratie’ belangrijk). Daar moest ik aan denken toen ik deze blog post las.
Dat is inderdaad zo. ‘Competentie’ heeft wat mij betreft dan betrekking op de inhoud van de vernieuwing, en op de wijze waarop je vernieuwingen kunt implementeren. Zonder verstand van inhoud kun je volgens mij zelfs geen passie hebben. Volgens mij is dat het probleem bij projectmanagers die sterk procesgericht zijn, maar geen ‘feeling’ hebben met de inhoud van het project.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Volgens mij heb je beiden nodig, mensen met compassie voor onderwijs, die innovatie aanhangen maar vaak te marginaal en soms niet gestructureerd vernieuwen. Dan heb je baat bij mensen die een helicopterview hebben en juist de advocaat van de duivel spelen bij de aanpak van projecten. Mijn stelling blijft, niet alle docenten zijn goede ontwikkelaars en hebben daarbij soms hulp nodig. Of was dat niet wat je bedoelde?
Dat bedoel ik inderdaad niet. Voorbeeld: als je e-learning wilt implementeren heb je m.i. niet alleen mensen nodig die verstand hebben van implementaties, maar ook van e-learning. Passie en competentie zijn allebei nodig.