Verschillende perspectieven op het succes van MOOCs

Zijn Massive Open Online Courses nu wel of geen succes? Dat is afhankelijk hoe je er naar kijkt.

Alex Usher is buitengewoon negatief over MOOCs, en verklaart ze “well and truly dead”. Hij verwijst daarbij naar een kostbaar initiatief van de Arizona State University, dat zeer slechte resultaten heeft opgeleverd (zeer weinig deelnemers hebben de cursussen afgemaakt, weinig studenten zijn doorgestroomd). Verder stelt hij dat Coursera aanvankelijk traditionele universiteiten wilde transformeren en vervangen, maar zich nu met “Coursera for Campus” richt op het leveren van online leermaterialen voor universiteiten. Hoezo transformatie?

Usher roept zelfs voorspellers van transformaties ter verantwoording. Zij hebben onderwijsinstellingen de kop gek gemaakt, terwijl sprake is van een hype (aldus Usher).

Ik verbaas me ook altijd over de overdreven verwachtingen te aanzien van nieuwe initiatieven op het gebied van technology enhanced learning. Volgens mij is dat ook een cultureel ‘dingetje’. In ons land verbazen we ons wel vaker over overspannen reacties, afkomstig van de andere kant van de oceaan. Aan de andere kant stoort het hoge J’Accuse gehalte van Usher’s bijdrage mij ook. Bovendien kun niet alleen ‘evangelisten’ verwijten te hooggespannen verwachtingen en valse toekomstbeelden te schetsen. Het zijn ook de ‘gelovigen’ die hier keer op keer intrappen.

Daar komt ook bij dat Usher m.i. een te negatief beeld heeft van MOOC’s. Er zijn wel degelijk voordelen te noemen (zoals een impuls geven aan innovatie, potentiële studenten zicht geven op inhoud en niveau van een opleiding, enzovoorts).

Een heel ander geluid is dan ook te lezen in Digital learning transforms spread of higher education. Auteur Munuaradzi Makoni schrijft hierin over een UNESCO-rapport waaruit onder meer blijkt dat MOOCs de toegang tot onderwijs voor grote groepen studenten heeft verbeterd.

a new educational landscape that combines online learning with bricks-and-mortar classrooms may be able to deliver high quality education at an affordable cost to a large number of students.

Onderzoek laat overigens zien dat veel Indiase deelnemers aan MOOCs gemiddeld hoog opgeleid zijn. MOOCs zijn voor deze doelgroep een aanvulling op het traditionele hoger onderwijs. MOOCs worden gebruikt om de positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Zij zijn ook jonger dan de gemiddelde deelnemer aan een MOOC. Volgens de auteur zal het succes van MOOCs in India waarschijnlijk doorzetten

as there is a high demand among students and the Government of India has recognised the power of MOOCs for enhancing entrepreneurship, education and training.

Uitdagingen zijn er ook. Deze hebben te maken met de beschikbaarheid van internet, de snelheid van internet, de doelgroep (is men er klaar voor?) en proactief beleid van de overheid. Als plattelandsgebieden in India daadwerkelijk toegang krijgen tot internet, als lerenden beter worden voorbereid op deelname aan online hoger onderwijs, als de cursusinhoud van MOOC’s zal worden ‘gecontextualiseerd’ en als MOOCs erkend worden door traditionele instellingen, dan zullen MOOCs een nog hogere vlucht nemen, meent Makoni op basis van het UNESCO-rapport.

Daarbij wijst hij echter ook op de noodzaak om voortijdige uitval te reduceren, lerenden meer te ondersteunen om programma’s af te maken en op het aanpakken van ‘genderongelijkheid’ tussen MOOC-deelnemers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *