In Communities of Learners Redefined: Customized Networks That Impact Learning verbindt Ruth Reynard de al langer bestaande social learning theorie van Etienne Wenger met de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden om de lerende centraal te stellen. Zij spreekt daarom van
"Customized Learner Networks": networks that are both socially constructed and individually driven.
Leren moet betekenisvol zijn voor lerenden, en dat betekent dat de leerinhouden moeten matchen met hun leervragen. Volgens Reynard leidt dat tot een higher level of learning.
Ruth Reynard onderscheidt hierbij verschillende typen verbanden oftewel connecties. Lerenden maken dankzij online sociale netwerken ook gebruik van individuele connecties ten behoeve van hun leerproces. Reynard schrijft dat onderwijsgevenden hier gebruik van zouden moeten maken, en lerenden zouden moeten ondersteunen om gebruik te maken van die individuele connecties. Dat geldt, stelt de auteur, ook voor sociale connecties (waarbij leren niet-intentioneel plaatsvindt), de connecties tussen lerenden (waarbij leren intentioneel is) en connecties tussen kennis: het leren leggen van relaties tussen verschillende kennis, en het kunnen toepassen ervan.
Een interessant onderscheid dat de auteur maakt in verschillende typen connecties. Opvallend, trouwens, dat zij de inmiddels vaker gehanteerde term 'persoonlijke leeromgeving' niet gebruikt. Want volgens mij is dat hetzelfde als een Customized Learner Network. Positief is ook haar pleidooi om als onderwijsorganisatie 'sociale netwerken' niet buiten de deur te houden, maar er gebruik van te maken.
Twee opmerkingen hierbij:
- De indruk kan ontstaan dat onderwijsgevenden vooral een procesbegeleidende taak hebben. De rol van docent als vakexpert blijft belangrijk, maar zal minder tijd kosten dan vroeger.
- Leervragen zullen tot stand komen in een dialoog. Veel lerenden zijn niet in staat om zelfstandig en onafhankelijk realistische leervragen te formuleren, en zullen daarbij ondersteund moeten worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie