Er wordt steeds minder gelezen. Justin Marquis denkt dat de populariteit van lezen kan worden vergroot als we binnen het onderwijs meer gebruik maken van e-readers en tablet-PC’s. Hij meent daar aanwijzingen voor te hebben. Volgens mij maakt hij een denkfout. Ik zie wel twee groepen lezers ontstaan.
In 2007 werd in de VS geconstateerd dat steeds minder jongeren voor hun plezier een boek lezen. Het aantal eerstejaars studenten dat nooit ‘zo maar’ een boek las was in een jaar tijd praktisch verdubbeld tot 39%. Marquis schrijft:
The report also indicated that this change is not affected positively even when Internet use and online reading are factored in, and that Americans in general are spending considerably less on books than in the ten years prior to 2005.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. En wat blijkt?
- De populariteit van lezen neemt nog steeds af. 19% van de Amerikaanse volwassenen las in 2011 nooit een boek. Een stijging van 3% ten opzichte van 2005 en een toename van 6% ten opzichte van 2001.
- Bezitters van een e-reader of tablet lezen vaker voor hun plezier dan niet-bezitters. Zij lezen überhaupt vaker elke dag, en voor school.
Marquis noemt dit laatste een belangrijke ontwikkeling, want onderzoek laat zien dat lezen:
promotes the development of lifelong habits of intellectual curiosity, active learning, vocabulary development, and overall literacy.
Lezen is daarmee ook belangrijk voor het ontwikkelen van bekwaamheden voor de 21ste eeuw. Verder zou lezen goed zijn voor de ontwikkeling van emotionele geletterdheid, kritisch denken en intellectuele betrokkenheid. De auteur breekt dan ook een lans voor het geschreven woord.
Marquis suggereert dat de populariteit van het lezen dankzij e-readers en tablet PC’s toe neemt, ook in de leeftijdscategorie 18-24 jaar. Door binnen het onderwijs meer gebruik te maken van e-readers en tablet PC’s zou lezen wel eens bevorderd kunnen worden.
Volgens mij maakt Marquis een denkfout. Bezitters van een e-reader lezen vaker voor hun plezier omdat zij meer belangstelling voor lezen hebben. Anders zouden zij nooit een e-reader hebben aangeschaft. Voor bezitters van een tablet PC’s geldt dat niet zonder meer. Zij gebruiken dit apparaat vermoedelijk in de eerste plaats niet om te lezen.
Ik ben er niet zeker van dat het verstrekken van e-readers en tablet PC’s op zich ook ons leesgedrag verandert. E-readers hebben volgens mij sowieso hun langste tijd gehad omdat ze beperkter qua functionaliteit zijn, en de ‘e-read’-mogelijkheden van tablets zulen verbeteren (hoop ik).
Ik zie eerder twee groepen ontstaan:
- Mensen die bij voorkeur op papier blijven lezen, in verband met de beleving, de ervaring, de emotie. Deze groep zal qua omvang gestaag afnemen.
- Mensen die meer gaan lezen als elektronische boeken wat betreft opzet aantrekkelijker worden, doordat toegevoegde multimedia voor een andere leeservaring zorgen. Het boek Alles ruikt naar Chocola van Sidney Vollmer is daar een voorbeeld van. Alomtegenwoordig internet is daarvoor noodzakelijk. De uitdaging is hoe je lezers helpt te focussen op de inhoud. Ik vermoed dat deze groep groter wordt.
Zelf lees ik veel, ook al lees ik alleen tijdens vakanties ‘voor mijn plezier’ (eigenlijk lees ik artikelen over e-learning en blogposts ook voor mijn plezier). Ik lees meestal papieren boeken omdat het aanbod e-boeken beperkt is, en mijn iPad niet geschikt is om overal te lezen (in de warmte, op het strand).
Lezen is belangrijk. Als ik dat niet zou vinden, zou ik niet bloggen. Ik vraag me wel af of je de bekwaamheden die je met lezen ontwikkelt, niet ook op een andere manier kunt ontwikkelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie