Moodle is een open source elektronische leeromgeving. Mede omdat je geen licentiekosten hoeft te betalen, neemt Moodle in populariteit toe. BlackBoard is op dit moment binnen het onderwijs waarschijnlijk de meest gebruikte elektronische leeromgeving. In den beginne hoefden onderwijsinstellingen er niets voor te betalen. Inmiddels zijn forse licentiekosten aan het gebruik van BlackBoard verbonden.
Twee onderzoekers van de Humboldt State University hebben Moodle en BlackBoard met elkaar vergeleken. De onderzoeksvraag was:
"Can free software satisfactorily meet the needs of students, faculty, and instructional technologists for online teaching and learning?"
De conclusie, die op basis van de vergelijking kan worden getrokken, is: jazeker. De respondenten lijken meer tevreden met Moodle, dan met BlackBoard (ook al heeft BlackBoard bepaalde voordelen ten opzichte van Moodle en ontlopen beide omgevingen elkaar niet veel op sommige aspecten).
Het valt me op dat een minderheid van de studenten geheel of gedeeltelijk positief reageert op de vraag
"Did Blackboard/Moodle enhance instruction?" (Moodle: 28,5% ; BlackBoard: 23,1% )
Daarnaast vind ik het opvallend dat de onderzoekers bij de omschrijving van de elektronische leeromgevingen wel ingaan op de licentiekosten, maar niet op de implementatie- en beheerskosten. Dat is nogal suggestief. Het feit dat Moodle op "maat" kan worden ingericht, impliceert waarschijnlijk hoge implementatiekosten.
De opzet van het onderzoek is interessant. Binnen dezelfde cursus zijn BlackBoard en Moodle gebruikt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een URL bij jou weblog invullen lukt niet als het https:// is, dus dan maar hier:
https://studiewijzerplus.nl
Goed dat je melding maakt van het feit dat een gratis pruduct bijna net zo goed voldoet als het erg dure BlackBoard. Jammer dat je daarna argumenten moet zoeken om je eigen onrust weg te nemen:
Ook ik zeg altijd, net als de auteurs: de kosten voor server, backup en personeel zijn gelijk voor Open Source en Commerciele producten. (Al is Moodle adminstratief slimmer, dus goedkoper, maar kom, ik wil niet flauw doen.) Het enige echte verschil zit hem in de jaarlijks terugkerende licentiekosten: in ons geval besparen we jaarlijks 10.000 euro ten op zichte van de goedkoopste commerciele concurrent. (En dat is op geen stukken na BlackBoard.)
Zo’n 77 scholen in Nederland draaien Moodle out-of-the-box, met eenvoudig te plaatsen extra plugin modules en blokfunctionaliteit.
Je kan er ook voor kiezen voor die 10.000 euro een professional in te huren die gedocumenteerde extra’s aan het systeem toevoegt. Wij kiezen voor die aanpak.
(Ook bij Blackboard kun je bij de code, heel verleidelijk als iets niet 100% werkt, vooral omdat je geen 10.000 euro extra hebt.)
Natuurlijk snap ik dat je niet zomaar op een Open Source product kunt overstappen als je personeel net getraind is in Blackboard, al hoewel…
Groet, ger
Weet je hoe het staat met deze risico’s?
http://secunia.com/product/1002/ voor Blackboard 6
http://secunia.com/product/4214/ voor Moodle 1.4.x
Beste Ger,
Mooi om te lezen dat jullie zo tevreden zijn met Moodle.
Jij schrijft:
“Jammer dat je daarna argumenten moet zoeken om je eigen onrust weg te nemen”.
Nee hoor, ik voel geen onrust. Ik ben erg gecharmeerd van Open Source. Waar het mij alleen om ging, is dat ik heb begrepen dat BlackBoard na installatie eerder klaar voor gebruik is, dan Moodle. En dat moet je ook incalculeren. Ongetwijfeld blijkt dan dat BlackBoard nog steeds duurder is dan Moodle.
Denk je trouwens dat Moodle ook schaalbaar is op het niveau van een universiteit of hogeschool?
Als je beheerder een linux server kan opzetten met de juiste modules, dan is het koninklijk inrichten van Moodle in 15 minuten gebeurd. (Breng een laptop mee en ik demonstreer het je.)
– Het op maat maken van Moodle op je eigen onderwijsmodel kan je veel tijd kosten als je het allemaal zelf probeert te doen. Je kan ook de vraag voorleggen aan het forum bij Moodle.org, dan krijg je per kerende post je antwoorden. Wat aan vragen overblijft besteed je uit.
Ja er zijn erg grote implementaties van Moodle. De grootste en best gedocumenteerde is die van de Onderwijskoepel in Nieuw Zeeland. (35000?) Maar dan praat je net als bij andere producten wel over het goed afstemmen van veel hardware en software. (Zij hebben dat voortreffelijk gedocumenteerd.)
Volgens dit rapport is er juist een grote reductie in supportkosten te verwachten…
By eGov monitor Newsdesk 25 Apr 2005 16:26
Open source makes school appointment
Becta, the Government’s lead agency for ICT in education, is set to release a new report which will say that schools could save significant sums by switching to open source software, eGov monitor can report.
The landmark report will show that OSS can be implemented successfully in schools and present documented examples of cost savings from its use.
Becta’s report, based on a study of 15 schools, will state that open source office products have been demonstrated to offer schools a cost-effective alternative to proprietary software.
Among the key findings will be that primary and secondary schools using OSS substantially reduced the total cost of ownership per PC. Support costs – typically accounting for more than half a PC’s total cost – showed the biggest reduction.
Furthermore, case studies showed that the cost advantages of OSS were often used to increase provision, rather than reduce overall budgets in schools.
It will also highlight that OSS can provide an appropriate infrastructure for schools and is well supported, with good reliability and performance.
However it will note wider OSS deployments in schools are still limited by a lack of content-specific applications.
The report is being held back until after 5 May due to the restrictions on government announcements during the general election.
Richard Rothwell, Chair of Schoolforge UK, a body promoting open source software use in schools, welcomed Becta’s interest. He said: “We trust that Becta will build on this positive start and work with the Free, Libre and Open Source Software community to encourage more schools and organisations to deploy FLOSS.”
Copyright © 2005, eGov monitor
Wat met Open Source inderdaad dikwijls verkeerd begrepen wordt is dat het KAN aangepast worden aan je eigen noden. Dit wil niet zeggen dat je het MOET doen. Je hebt de keuze. Bij commerciële software heb je die keuze niet: tevreden zijn met wat je koopt is je enige optie…
Wat het beheer betreft kan ik Ger bijtreden. Ik draai een Moodle uit de doos. Een uurtje geïnvesteerd om de kleuren aan te passen aan de rest van de website is de enige wijziging. Sinds 2 jaar draait die probleemloos in een goedkoop webappartementje – en dat met 1700 accounts. Het enige onderhoud is 2 a 3 keer per jaar een upgrade om van al het nieuwe lekkers te kunnen genieten!