Verandert de iPad het leergedrag van leerlingen? #cviov

Is de iPad voor het beroepsonderwijs een gadget of heeft het meerwaarde? Die vraag stond centraal in de presentatie van mijn oud-werkgever Gilde Opleidingen. Coen in het Panhuis (@inhetpanhuis) van Gilde Opleidingen vindt het laatste. Hij is aan de slag gegaan met twintig lerenden, met iPads. Daarbij heeft hij vooral gekeken naar wat een iPad doet met het leren van niveau twee leerlingen.

Coen presenteerde dat de iPad een enorme vlucht heeft genomen. Vervolgens is hij ingegaan op praktische zaken als je met iPads in het onderwijs aan de slag wilt. Zoals leerlingen zelf aansprakelijk maken voor de laptop via een uitleenovereenkomst (risico’s verzekeren is erg duur). Het schadebedrag na drie maanden project is overigens 0 euro. Verder moet je een goed wifi netwerk hebben, en via virtualisatie moet je bij voorkeur ook de beschikking hebben over een Windows omgeving.

Lerenden maakten ook gebruik van Dropbox en een weblog als leeromgeving (niet van de elektronische leeromgeving van Gilde Opleidingen). Ze kregen ook een budget voor apps (niet opgemaakt). Daarnaast heeft hij bijeenkomsten georganiseerd en via Apple TV samen met iPads gepresenteerd (lerenden het beeld geven).

De ervaringen van deelnemers stonden dus centraal. Leerlingen bleken beter hun agenda bij te houden. Ze maakten gebruik van Evernote om aantekeningen te maken, en lazen beter hun mail dan voorheen. Acht leerlingen zijn gestopt met de iPad. Drie wilden geen logboek bijhouden terwijl dat wel de bedoeling was (de iPad was geen cadeau). Een aantal anderen vonden de iPad geen meerwaarde hebben ten opzichte van een laptop of desktop.

Voordelen die leerlingen noemden:

  • Aantekeningen maken en ze terug kunnen vinden
  • Agenda en mail beter gebruiken (mail en agenda zijn veel sneller toegankelijk)
  • iPad brengt meer structuur aan in de studie

Coen heeft leerlingen ook filmpjes laten maken over de iPad. Daarvan hebben we een aantal bekeken op de iPad van de leerlingen. Vervolgens hebben we ook een videoboodschap voor de leerlingen ingesproken.

Coen heeft verder met zijn leerlingen  de applicatie Schooltas van ThiemeMeulenhoff gebruikt. Hij heeft met leerlingen gebrainstormd over waar een digitaal boek aan moet voldoen. ThiemeMeulenhoff heeft een dergelijke brainstormsessie bijgewoond en de uitkomsten meegenomen in een tweede versie van Schooltas. Verder gebruiken veel uitgevers in hun web based methoden Flash, waardoor hun methodes alleen via virtualisatie te gebruiken zijn (hoogdrempelig). iBooks Author biedt de mogelijkheden om zelf materialen te maken. Daar liet Coen ook een voorbeeld van zien (zelf gemaakt materiaal op het gebied van Leren, Loopbaan en Burgerschap).

Een leuke, praktische, sessie. Volgens mij moet je overigens niet alleen afgaan op oordelen van leerlingen, als het gaat om het bepalen van de meerwaarde van de iPad.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hallo Wilfred,

    Ik heb het enorm gewaardeerd dat je de moeite hebt genomen om mijn presentatie bij te wonen en ook hier uitgebreid over hebt geschreven. Jammer van mijn presentatie is dat ik nog geen cijfers of conclusies kon laten zien. Het project loopt nog. Je opmerking dat de meerwaarde niet alleen van het oordeel van leerlingen afhangt is terecht. Zij stonden wel in mijn project centraal. Ik ben nog voornemens om een projectronde met docenten te organiseren. Hoop je dan weer te mogen ontvangen!

  2. Ik vond het erg leuk om te horen hoe jij met je leerlingen aan de slag gaat met de iPad. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van je project.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *