Clarence Fisher heeft een essay geschreven over veranderende geletterdheid. Waar het om gaat is dat je:
- informatie kunt lezen
- informatie kunt vinden
- informatie op waarde kunt schatten
Vroeger was dit veel minder van belang omdat informatie door de docent wordt geselecteerd. - informatie kunt begrijpen
Dit wordt complexer omdat we informatie uit verschillende soorten bronnen halen (ook podcasts etc). - informatie kunt verwerken
- verwerkte informatie kunt ontwikkelen en presenteren
- feedback hierop op waarde kunt schatten en verwerken
Deze feedback is niet meer alleen afkomstig van docenten, maar kan door tal van personen worden gegeven als je weblogs en podcasts gebruikt.
Fisher concludeert onder meer
Complex. Multi – faceted. Recursive. Multi – layered. These are all
descriptions of literacy in our globally connected world. Reading and writing
alphabetic text are cornerstone skills that are increasing in importance and
depth. These skills are going nowhere soon. But the skills and the abilities of
our students is changing. The tasks they are called upon to complete are
becoming more complex and we must ensure that we offer them all of the
opportunities that it is possible for them to have.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Juist doordat er veel meer van de mensen verwacht wordt vallen mensen die er moeite mee hebben, zoals mensen met autisme of een aanverwante stoornis, sneller buiten de boot. Hierdoor lijkt het volgens mij dat je steeds meer mensen met deze diagnose ziet.
Dan te bedenken dat ze juist deze mensen meer in het regulier onderwijs willen.