Verleden week schreef ik over Jane Hart’s top tools for learning. Onlangs publiceerde LearnPlatform hun EdTech Top 40. Hoe gebruiken lerenden en docenten uit het Amerikaanse K-12 onderwijs leertechnologie tijdens het schooljaar 2021-2022?
Jane Hart kijkt naar de favoriete leertechnologieën van professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. De respondenten zijn afkomstig uit bedrijfsleven, overheid, non-profit sector en onderwijs. Hart hanteert een brede definitie van leertechnologie. Elke technologie die je voor leren, opleiden en onderwijs gebruikt (inclusief informeel leren) valt onder haar definitie.
LearnPlatform focust zich op het Amerikaanse K-12 onderwijs. Een duidelijke definitie van leertechnologie ontbreekt. Wel lijkt LearnPlatform zich te focussen op formeel leren (er is sprake van een sociaal contract tussen een organisatie en de lerende). Tools die niet specifiek voor leren zijn bedoeld, maar wel voor formeel leren worden gebruikt, staan ook in de lijst (zoals Google Suite, YouTube en Canva). Applicaties als Word of Excel ontbreken echter.
Wat valt op in de rapportage van LearnPlatform?
- Zowel docenten als lerenden gebruiken per individu gemiddeld meer dan 140 leertechnologieën per jaar. Ik vind dat heel veel. Ik vraag me ook af of dat verstandig is. Je zult immers tijd en energie moeten investeren om leertechnologieën te leren kennen. De cognitieve belasting die hiermee gepaard gaat kun je beter op een andere manier gebruiken.
- In de loop der jaren is het gebruik van het aantal leertechnologieën flink toegenomen. In 2018 gebruiken instellingen in totaal 543 leertechnologieën. Covid-19 heeft een flinke ‘boost’ gegeven aan de groei. In 2020 werden 1327 leertechnologieën gebruikt en in 2021 1449 leertechnologieën. Dit aantal is in 2022 iets afgenomen tot 1417 leertechnologieën. Wie ziet nog door de bomen het bos?
- Google domineert de top vijf van de meest gebruikte leertechnologieën. Google Suite staat op 1, YouTube op 2, Google Classroom op 4 en Google Sites op 5. Kahoot vormt de enige applicatie in de top 5 die niet eigendom is van Google’s moederbedrijf. Nota bene: Denemarken heeft in de zomervakantie Chromebooks en Google diensten verboden in het onderwijs. Google zou niet aan de vereisten op het gebied van gegevensverwerking voldoen.
- De samenstellers van het rapport onderscheiden verschillende categorieën leertechnologieën:
- Per categorie heeft met een top 5 of top 10 samengesteld. Opvallend is dat de categorie leermanagementsystemen alleen een top 5 kent. Google Classroom staat daarin op 1, Canvas op 2, Schoology op 3, Savvas Realize op 4 en Seesaw op 5. De laatste drie LMS-en worden volgens mij in Nederland en Vlaanderen niet of nauwelijks gebruikt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie