Google Apps is gratis voor onderwijsinstellingen. Dat gegeven alleen al is voldoende reden voor managers om interesse te tonen voor deze verzameling applicaties van één van 's werelds meest dominante ICT-bedrijven.
Tegelijkertijd uiten critici hun zorgen, omdat Google bepaald niet de kampioen van de privacy is. Kortom: de overweging om Google Apps te implementeren, leidt -als het goed is- tot nogal wat discussie in onderwijsland.
De Educause heeft daarom een lijst met veel gestelde vragen over Google Apps opgesteld. Levert het kostenbesparingen op? (ja) Scant Google data van gebruikers? (ja, automatisch) Welke onderwijsinstellingen zijn overgestapt naar Google Apps en wie heeft besloten dat niet te doen?
De vraag die mij rond privacy bezig houdt, is: wat als Google de waarheid niet spreekt? Kun je een bijna-monopolist vertrouwen, die op slinkse wijze privégegevens verzameld?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Het privacy aspect is terecht/onterecht de angst van de meeste gebruikers. Daarom komt Microsoft met een soortgelijke oplossing (Microsoft BPOS), maar MS garandeert dat de data binnen Europa (is fysiek in Ierland) wordt opgeslagen. Hierdoor is de angst dat de amerikaanse overheid alle inhoud scant weggenomen. Dit neemt niet weg dat MS zelf het wel kan doen.
Groet,
Alexander
@Alexander Godschalk: dank voor je reactie. Het lijkt me in elk geval goed om kritisch naar alle mogelijkheden te kijken en niet te doen aan ‘jumping to solutions’. Op zich is hier sprake van toepassingen met grote potentie. Maar we moeten kritisch blijven.