Diana Oblinger geeft in dit artikel aan dat studenten mede dankzij Internettechnologie bij een onderwijsinstelling niet meer alleen leren in fysieke ruimtes, zoals een klaslokaal. Zij stelt dat
"the space need no longer be defined by “the class” but by “learning.”"
Zij introduceert het begrip "leerruimtes" (learning spaces). Volgens Oblinger weerspiegelt de manier waarop een "leerruimte" er uit ziet de visie van de instelling op onderwijs en leren.
"If learning is active and knowledge is constructed, then classrooms may need to be designed differently than they were in 1900."
Je moet als instelling dus goed nadenken over je onderwijsconcept en rekening houden met de mogelijkheden die de technologie biedt èn met de manier waarop studenten met elkaar interacteren. Daarnaast stellen verschillende disciplines andere eisen aan een "leerruimte".
De boodschap van Oblinger is niet nieuw, al kun je je afvragen of bij nieuwbouw of bij verbouwingen altijd voldoende rekening wordt gehouden met de ontwerpprincipes die zij formuleert. Want de manier waarop een "leerruimte" en werkruimte zijn ingericht, bepalen voor een groot deel oom de manier waarop mensen leren en werken.
In elk geval biedt het artikel een mooi overzicht van de factoren die meespelen bij het ontwerp van "leerruimtes". Ook betrekt Oblinger nieuwe technologieën er op een goede manier bij.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie